Experiment: verkeerslichten uitgeschakeld … en weg!
Tot 2016 was het kruispunt Sarphatistraat – Alexanderplein uitgerust met verkeerslichten en hadden fietsers, de grootste gebruikers, lange wachttijden. Om te onderzoeken of we de doorstroming voor fietsers konden verbeteren, is er een proef gedaan waarbij we de verkeerslichten uitschakelden. Ontdek wat er is geleerd van de proef en hoe het kruispunt is aangepast.
Op het Alexanderplein kruist de hoofdroute voor fietsers en trams over de Sarphatistraat (onderdeel van De Binnenring) de radiale route van de Plantage Middenlaan. Fietsers die de grootste groep gebruikers van deze route vormen, ondervonden onnodig lange wachttijden. Bij minder autoverkeer hebben fietsers en andere weggebruikers geen verkeerslichten nodig om over te steken. Om de effecten hiervan te bepalen werd het onderzoek uitgevoerd.
Voor beide situaties, met verkeerslichten aan en verkeerslichten uit, werden cameraobservatie gedaan, gebruikers van het kruispunt geïnterviewd en wachttijden en wachtrijen geanalyseerd.
Alexanderplein, januari 2013. Foto: Gemeente Amsterdam
Alexanderplein, na het verwijderen van de verkeerslichten. Foto: Marjolein de Lange
Geleerde lessen
Op basis van het onderzoek blijkt dat het uitschakelen van de verkeerslichten op het Alexanderplein veilig kan. Het uitschakelen van de verkeerslichten heeft geen effect voor de tram en verbetert de doorstroming voor fietsers. Meer gedetailleerde informatie over de resultaten is te vinden in het onderzoeksrapport van DTV Consultants.
Het uitschakelen van de verkeerslichten bleek een effectieve en veilige maatregel op het Alexanderplein. De situatie werd verder verbeterd toen we van de Sarphatistraat de voorrangsweg maakten en de inrichting optimaliseerden. Naast dit kruispunt werken we ook aan verbeteringen op andere kruispunten met verkeerslichten.
Tegenwoordig is het kruispunt niet meer uitgerust met verkeerslichten. Waar zijn de verkeerslichten gebleven? Bekijk de video hieronder!
Er is ook een extern artikel beschikbaar op VerkeersNet, klik hier.