Innovatief deelfietsproject op Schiphol een succes
In 2018 zijn deelfietsen geïntroduceerd voor medewerkers van Schiphol. De deelfietsen werden ingezet omdat bussen niet meer over het privéterrein van Schiphol mochten rijden. Daardoor werd de reisafstand tussen bushaltes en werkplek langer. En dat had kunnen leiden tot meer werknemers die met de auto naar werk komen in plaats van met het openbaar vervoer. Door deelfietsen aan te bieden kunnen werknemers gemakkelijk de langere afstand van bushaltes naar de werkplek afleggen. Het project was een succes. Mede omdat het actief werd omarmd door de werkgevers. Hieronder meer over het project en hoe de deelfiets vervolgens over het hele Schiphol terrein is uitgerold.
© Schiphol 2020
Binnen Schiphol reisden werkgevers vroeger vooral met de bus, te voet of met de auto. Tegenwoordig heeft de introductie van deelfietsen het aanbod en de flexibiliteit van het openbaar vervoer verbreed. Deelfietsen worden ook gebruikt voor verplaatsingen binnen Schiphol en om naar de nabijgelegen stad Amstelveen te gaan.
In de toekomst zullen deelfietsen het meest voor de hand liggende vervoermiddel binnen Schiphol zijn en op heel Schiphol worden geïmplementeerd.
De deelfietsen zijn van Flickbike en zijn verdeeld over zeven fietsdeelgebieden verspreid over de regio Schiphol. Veel werkgevers in de omgeving stimuleren het gebruik van deelfietsen door hun werknemers actief door registratie te vergemakkelijken en de deelfietsvergoeding voor hun werknemers te betalen.
Geleerde lessen
De actieve steun van bedrijven als KLM en Fokker, leidde tot een hoger gebruik van de deelfietsen. De introductie van de deelfietsen kwam op het juiste momen, precies toen van de bushaltes verder weg kwamen te liggen.
Interessante links
Voor meer informatie over de deelfietsen, zie deze website of Wisselfiets proef op station Zuid.