Wisselfiets proef op station Zuid
Fietsenstallingen bij treinstations worden steeds populairder. Tegenwoordig komt meer dan de helft van de treinreizigers met de fiets naar het station. Dit brengt een complexe en kostbare uitdaging om meer fietsparkeerplekken bij treinstations te maken. Is er een manier om die fietsparkeerplekken beter te benutten? Lees over een proef met wisselfietsen die we hiervoor deden op station Amsterdam Zuid. En over randvoorwaarden die voor een volgende proef van belang kunnen zijn.
| Fietsenstalling Mahlerplein. Foto: Vervoerregio Amsterdam
Meer fietsen met minder gestalde fietsen
Om de toestroom van fietsen op treinstations aan te pakken, werd een eenvoudige oplossing voorgesteld. Het idee houdt in dat een forens ’s ochtends met de fiets naar het station komt, de fiets in de fietsenstalling stalt en vervolgens in de trein stapt naar het werk, school, universiteit of elders. Die fiets is dan beschikbaar voor iemand anders die met de trein naar het station komt en met naar het werk, de universiteit of een andere bestemming in Amsterdam gaat. Op deze manier worden de fietsen efficiënter gebruikt en is vooral minder (dure) fietsenstallingcapaciteit bij het station nodig.
Uit een onderzoek van Debora van der Nat blijkt dat fietsruil de fietsparkeerdruk op treinstations met 15% zou kunnen verlagen (TU Delft 2018). Het concept ontwikkelde ze voor haar afstuderen aan de Technische Universiteit Delft.
Van concept naar proef
Voor de proef met de wisselfietsen bij station Amsterdam Zuid heeft adviesbureau Mobycon dit concept verder uitgewerkt. In de proef werden 130 fietsen gebruikt door zo’n 200 deelnemers. Forenzen van Amsterdam naar andere bestemmingen gebruikten de fietsen om van hun huis naar het station te fietsen. Vervolgens konden aankomende forenzen deze fietsen gebruiken voor hun ritten in Amsterdam en ’s avonds keerde het proces zich om. Wisselfietsen kunnen gestald worden op een premium locatie in de fietsenstalling.
Deelnemers aan de proef konden met een app de wisselfiets ontgrendelen en gebruiken. Tijdens de pilot was het gebruik van de Wisselfiets voor deelnemers gratis.
De Vervoerregio Amsterdam verzorgde het projectmanagement van de proef en financierde het gehele project van de onderzoeksfase tot en met de uitvoering en evaluatie.
Geleerde lessen
Het experiment gaf ons inzicht in hoe het concept van de wisselfiets kan werken in de praktijk. We leerden dat vooral arriverende forenzen interesse hadden om deel te nemen. Een van de uitdagingen was dat deelnemers die in Amsterdam woonden moeilijker te vinden waren. Ook werkten de technische aspecten van de app om te vergrendelen / ontgrendelen niet altijd even soepel.
Ons voorstel is om een vervolgproef uit te voeren op een andere locatie met andere voorwaarden dan die op station Zuid. Voor een dergelijke vervolgproef raden wij de volgende eisen aan:
- Een fietsenstalling van de gemeente
- Hoge fietsparkeerdruk en eventueel betaald fietsparkeren
- Blijf een premium locatie aanbieden in de fietsenstalling voor Wisselfiets
- Volledig werkend en getest schakelsysteem
- Werkgevers actief benaderen
- Fietsen van hoge kwaliteit
- Gratis proefaanbieding
- Voortransport gebruiker blijft een “black box” en heeft een gerichte aanpak nodig
Bekijk andere fietsdeelprojecten! Voor meer informatie over dit project, klik hier.