Verkeersles met VR-brillen voor basisschool leerlingen in de regio Amsterdam
Met een VR-bril op het hoofd fietsen basisschoolleerlingen virtueel door de Amsterdamse binnenstad. Daarmee oefenen in een veilige omgeving vaardigheden als het reageren op andere verkeersdeelnemers, afslaan en het herkennen van het gevaar van de dode hoek van vrachtauto’s.
In een getekende omgeving, die duidelijk herkenbaar is als Amsterdam, ‘fietsen’ leerlingen in de leeftijd van 9 tot en met 12 jaar door zes verschillende situaties. Met de bril op bepalen ze door het hoofd te bewegen, welke richting ze op gaan. De lessen met de VR-bril gaan over: hoe blijf je uit de dode hoek, oversteken tussen geparkeerde auto’s, anticiperen op verkeersdeelnemers die zich niet aan de regels houden, maar ook over telefoongebruik op de fiets en eigen keuzes maken als je in een groep fietst.
De omgeving die de kinderen zien lijkt een beetje op computerspellen als Minecraft of Roblox. Leerlingen die in zo’n situatie worden ‘aangereden’, moeten opnieuw beginnen.
Virtueel fietsen over de Dam
Dagmar Ochse, een van de docenten van Verkeer en Meer, geeft les met de VR-bril: “Het is super leuk om te doen, kinderen zijn altijd heel enthousiast en gemotiveerd. Je kunt met de bril natuurlijk niet alles oefenen. Hand uitsteken bijvoorbeeld niet. Het gaat eigenlijk vooral over kijken, goed om je heen kijken.” De situaties zijn herkenbaar als Amsterdam. Ochse: “De Dam komt erin voor, kinderen herkennen dat ook. ‘Daar is Madam Tussauds!’ roepen ze dan.”
Veilige plek
De lessen worden aangeboden voor groep 6 tot en met 8 en duren een uur per les. Ochse neemt 10 telefoons en 10 VR-brillen mee, de leerlingen werken in groepjes van 2 à 3. De lessen met de VR-bril komen niet in de plaats van andere verkeerslessen. Ochse: “Het gaat over regels en je leert deze regels op deze manier op een veilige plek. Dit komt niet in de plaats van bijvoorbeeld een praktische fietsles. Het is én-én, we geven verschillende soorten lessen op scholen. Het is de kunst van het herhalen.”
De lessen met de VR-brillen worden al ruim vijf jaar gegeven op basisscholen in de hele regio Amsterdam. De lessen met de VR-bril, zijn onderdeel van het aanbod van verkeerseducatie van Amsterdam en de regio: Verkeer en Meer. Meer informatie over de VR-les en de andere verkeerslessen is te vinden op Verkeerenmeer.nl.