Waarschuwing dode hoek op drukke kruisingen in Amsterdam
In oktober plaatste Amsterdam op 11 gevaarlijke kruispunten dodehoekstempels. Dit zijn markeringen op het fietspad waarop staat ‘maak oogcontact!’. Deze stempels moeten fietsers attenderen op afslaande vrachtwagens en de dode hoek.
Vrachtwagens moeten extra opletten als ze afslaan, maar het is goed als fietsers zelf ook extra opletten. Vrachtwagenchauffeurs zien fietsen niet altijd als zij in de dode hoek staan. De dodehoekstempels op kruispunten waar veel vrachtverkeer is, roepen fietsers op rekening te houden met de dode hoek van vrachtwagens. Ook vrachtwagens worden gevraagd alert te zijn op fietsers met extra borden.
Pilot
Gevaarlijke dode hoeken komen relatief vaker voor op kruispunten waar gemotoriseerd verkeer 50 km per uur rijdt en waar er geen opstelvak is voor verkeer dat rechtsaf gaat. In 2021 heeft de gemeente Amsterdam voor drie maanden op zes kruisingen getest of de dodehoekstempels ook effect hebben. Tijdens de pilot werden op deze locaties voor en na het plaatsen van de stempels fietsers geobserveerd en geïnterviewd. Het gedrag van de fietser en de interacties tussen fietser en autoverkeer stond centraal in deze pilot. Er werden verschillende types stempels getest, met en zonder de tekst ‘maak oogcontact’.
Werkt het ook?
Uit de test bleek dat iets meer dan de helft (53%) van de fietsers de markering ziet. De meeste fietsers begrijpen de markering (83%) en weten vervolgens wat ze moeten doen. En doen dat ook. Voordat de markeringen waren aangebracht, was te zien dat 28,4% van de fietsers naar links keek op de geteste kruispunten. Nadat de markeringen waren aangebracht, was dat percentage 35,4. Dat is een mooie stijging van 7%. Ook was te zien dat er minder bijna-ongelukken gebeurden.
Extra maatregelen
De gemeente neemt nog meer maatregelen om ongelukken waarbij de dode hoek van vrachtwagens een rol speelt te voorkomen. Op 69 drukke kruispunten in de stad hebben verkeersdeelnemers tegelijk groen licht. De gemeente onderzoekt of op deze kruispunten de verkeerslichten kunnen worden aangepast, of dat er een vak voor rechtsaf bijgemaakt kan worden. Die zijn er nu niet altijd omdat de ruimte vaak beperkt is. Daarnaast gaat veel verkeer gewoon rechtdoor, waardoor fietsers bij groen licht beter kunnen doorstromen. De gemeente kijkt ook of op deze kruispunten obstakels die het zicht voor het verkeer belemmeren, kunnen worden weggehaald. Zoals vuilnisbakken, planten, geparkeerde auto’s of fietsen. En natuurlijk kijkt de gemeente of hier ook dodehoekstempels en extra borden moeten komen.