Snelle en veilige fietsroute langs de Amstel
De belangrijkste fietsroute vanuit het zuidoosten naar het stadscentrum in Amsterdam loopt langs de oostoever van de Amstel. Via de straten Weesperzijde en Amstel. Met zo’n 30.000 fietsers per dag is deze autoluwe route één van de drukste fietsroutes van de stad. Lees hieronder meer over het ontstaan van deze veilige fietsroute.
Wijziging hoofdroute voor auto’s
De route langs de Amstel was oorspronkelijk een belangrijke verbinding voor al het verkeer. Maar met de opening van de Wibautstraat als hoofdroute voor auto’s veranderde er veel. Met verschillende ‘knips’ (autovrije delen) werd het doorgaand verkeer op de Weesperzijde tegengegaan. Zo werd de Weesperzijde autoluw en kon er een veilige en prettige fietsroute ontstaan.
| Weesperzijde, 1974. Foto: Stadsarchief Amsterdam
| Weesperzijde, zelfde plek 2019. Foto: Marjolein de Lange
Verkeerslichten (bijna) niet nodig
Omdat er weinig auto’s zijn, kunnen fietsers en auto’s de rijbaan delen en zijn verkeerslichten bijna nergens nodig. De enige kruising met verkeerslichten op de 2,5 kilometer lange route is bij de Berlagebrug. Dat maakt de fietsroute snel, vlot en veilig. Een ontvlochten fietsroute zorgt voor een alternatieve fietsroute dan langs de hoofdweg voor het autoverkeer. De fietsroute langs de oostzijde van de Amstel is hier een mooi voorbeeld van.
Kruisingen met andere fietsroutes
Maar fietsroutes zijn nooit ‘af’. Een nieuwe uitdaging zijn de kruisingen met andere drukke fietsroutes. Het kruispunt met de Binnenring (Sarphatistraat) is daarom in 2021 opnieuw ingericht. Op het kruispunt met de Nieuwe Amstelbrug zijn tijdelijke maatregelen genomen. Op proef zijn met betonblokken de routes duidelijker gemaakt en is de opstelruimte bij de verkeerslichten vergroot.