Proef met omgekeerde haaientanden geslaagd
De proef waarbij op drie kruispunten in Amsterdam de voorrang tussen fietsers werd gewijzigd is een succes. Zowel de objectieve als de subjectieve verkeersveiligheid verbeterde, blijkt uit onderzoek van ingenieursbureau DTV.
Op drie kruispunten, Weesperplein – Sarphatistraat, Max Euweplein – Vondelpark en Stadhouderskade – Museumpassage, werd in november de voorrang gewijzigd tussen fietsers. In de eerdere situatie moesten fietser die de rijbaan zijn overgestoken (afrijdende fietsers) voorrang verlenen aan het kruisend fietsverkeer van rechts (kruisende fietsers). In de aangepaste situatie is dit omgedraaid. De fietsers die de rijbaan zijn overgestoken hebben voorrang op de fietsers die van rechts komen. De effecten van deze wijziging werden onderzocht met cameraonderzoek, daarnaast is onder fietsers een vragenlijst uitgezet over de wijziging.
Op 2 van de 3 kruispunten bleek dat er minder confrontaties waren tussen fietsers onderling nadat de haaientanden verplaatst waren. Op het kruispunt Weesperplein – Sarphatistraat was er geen afname te zien. Daar was het aantal confrontaties al laag omdat veel fietsers daar zich voor de wijziging al gedroegen alsof de voorrang was gewijzigd, meldt projectleider Naomy Gutierrez van de gemeente Amsterdam.
Weesperplein oude vs nieuwe situatie
Overzichtelijker en veiliger
Hoewel veel fietsers niet opmerkten dat er iets was veranderd aan de drie kruispunten, beoordeelden fietsers -nadat ze waren gewezen op de wijziging-, de nieuwe situatie als overzichtelijker en veiliger.
Gutierrez is niet verbaasd over de uitkomsten: ‘We wisten dit eigenlijk wel, het is geen verrassing. Ook omdat de voorrang op de kruising Vondelpark Amstelveenseweg al sinds 1998 op deze manier is geregeld en we daar eigenlijk nooit meldingen over krijgen. Ook ervaringen in andere gemeenten zoals Nijmegen en Den Bosch bevestigen dat deze oplossing goed werkt.’
Juridisch lastig
De overeenkomst tussen deze kruispunten is dat de stroom fietsers die de voorrangsweg oversteekt groter is dan het aantal fietsers dat op het fietspad naast de voorrangsweg rijdt. Juridisch ligt een wijziging lastig omdat officieel het fietspad bij de voorrangsweg hoort en daarom hetzelfde voorrangsregime zou moeten hebben. De proef in Amsterdam wordt daarom nauwgezet gevolgd door het landelijke kenniscentrum CROW. Nu de onderzoeksresultaten positief gaan zij met name het juridische aspect nader onderzoeken.
Vervolg
Het veranderen van de voorrang tussen fietsers zal waarschijnlijk op meer kruispunten in Amsterdam worden toegepast. In de enquête mochten fietsers aangeven welke locatie ook geschikt zouden zijn voor deze oplossing. De top tien van meest genoemde kruispunten gaat de gemeente nu verder onderzoeken. Op de drie kruispunten uit het onderzoek blijft de huidige voorrang tussen fietsers behouden.