Leidraad CVC: ontwerprichtlijnen voor (veilige) straten in Amsterdam
De Centrale Verkeerscommissie (CVC) toetst alle verkeersplannen van Amsterdam. De richtlijnen die de CVC daarbij gebruikt, staan in de Leidraad CVC. In deze leidraad staat natuurlijk ook veel informatie over hoe je de fiets daarin meeneemt. Zoals de breedte van fietspaden en maatregelen voor fietsdrukte. We noemen dat ‘Fiets-inclusief ontwerpen’. Lees hieronder meer over de Leidraad CVC die ervoor zorgt dat mensen zich veilig en prettig kunnen verplaatsen in de beperkte openbare ruimte in Amsterdam.
Sinds 2002 gebruikt de CVC bij haar taak een eigen Amsterdamse Leidraad CVC. Dit is een aanvulling op de landelijke ontwerprichtlijnen die niet altijd antwoord geven op specifieke Amsterdamse situaties. Zo vraagt de tram extra aandacht en is de beschikbare openbare ruimte in de stad vaak beperkt. Binnen deze krappe openbare ruimte is het belangrijk om prioriteiten te stellen en keuzes te maken. De Amsterdamse beleidskaders die het gemeentebestuur heeft vastgesteld, geven richting aan die keuzes. De Leidraad CVC is de vertaling van die keuzes op ontwerpniveau. Ontwerpers en projectleiders weten met de leidraad waar de CVC verkeerstechnisch op toetst. Daarnaast biedt de leidraad zicht op het totale verkeersontwerp van Amsterdam.
De Leidraad CVC wordt regelmatig bijgewerkt omdat er bijvoorbeeld nieuw beleid wordt vastgesteld. Maar ook vanwege nieuwe ontwikkelingen en voortschrijdende inzichten in de verkeerskunde. Het is daarmee een dynamisch document.
Since 2002, the CVC uses her own Amsterdam Guidelines CVC (in Dutch). This is complementary to the nationwide guidelines, which are not always adequate for the situations in Amsterdam. For example, our trams need extra attention and our public space is limited. This limited public space makes it necessary to set priorities and make choices. The Amsterdam policy framework, determined by the municipal administration, helps to make the right choices. The guidelines of the CVC translate these choices into design principles. With these guidelines, designers and project managers know what is important for the CVC in testing their designs. The guidelines also help to get an overview of the Amsterdam overall traffic design.
The guidelines of the CVC are updated regularly because of new policy. But also because of new ideas and new insights in traffic engineering. So, it will always be a dynamic document.
Our questions
Does your city also make use of engineering guidelines? Are documents like this interesting to share? Let us know via Disqus below!