Fietstevredenheidsmonitor Amsterdam: Hoe tevreden zijn onze fietsers?
In 2018 heeft de gemeente de fietstevredenheidsmonitor opgezet die sindsdien jaarlijks wordt afgenomen. Zo krijgen we een beeld over de tevredenheid van onze fietsers en waar er ruimte is voor verbetering. In dit artikel vind je informatie over het onderzoek en de achtergrond ervan. Daarnaast vind je een gevisualiseerde samenvatting van het onderzoek in verschillende talen.
| Van durven fietsen naar willen fietsen. Fietsen moet eerst veilig zijn (durven) dan snel en makkelijk (kunnen) en vervolgers aantrekkelijk (willen). Afbeelding: Gemeente Amsterdam
De beleving van de fietser
Het fietsklimaat in Amsterdam wordt voor een belangrijk deel bepaald door de inrichting van de openbare ruimte. Door het verbreden en aanleggen van fietsinfrastructuur en het uitbreiden en beter benutten van parkeervoorzieningen zorgt Amsterdam ervoor dat de stad nog aantrekkelijker wordt voor fietsers. Maar hoe een fietsrit wordt ervaren hangt van meer af dan van glad asfalt en voorzieningen alleen. Het contact met andere weggebruikers, een toevallige ontmoeting met een bekende, het geroezemoes op de terrassen, of de wind die je door de bomen hoort waaien. Ook deze minder tastbare aspecten dragen bij aan de ervaring van de fietsrit! Daarom moeten ook deze worden meegenomen in het optimaliseren van de fietservaring.
| Foto: Gemeente Amsterdam
Wat maakt een fietser tevreden?
Dat Amsterdamse fietsers inderdaad belang hechten aan de ‘niet-fysieke’ aspecten van de fietsrit, blijkt uit de resultaten van de nieuwe fietstevredenheidsmonitor die vanaf 2018 jaarlijks wordt uitgevoerd. In dit onderzoek wordt aan ruim 1.700 fietsers direct na hun fietsrit gevraagd hun fietsrit te beoordelen op veiligheid, snelheid, gemak (o.a. gemakkelijk je weg vinden), comfort (o.a. egale infrastructuur) en aantrekkelijkheid (o.a. hoeveelheid groen en schone lucht). Uit de resultaten uit 2018 bleek dat het tevredenheidscijfer voor 30% wordt bepaald door aantrekkelijkheid van de fietsrit. Dat betekent dat hoe groen, verzorgd en afwisselend de route is, hoe schoon de lucht is en hoeveel hinderlijk geluid er onderweg klinkt, voor een belangrijk deel bepaalt hoe tevreden de fietser is. Wat de resultaten ook duidelijk maken, is dat veiligheid en snelheid (of directheid) al goed op orde zijn in Amsterdam. Pas als die basisvoorwaarden op orde zijn, worden aspecten als comfort en aantrekkelijkheid belangrijker. Het is dus van belang om ervoor te zorgen dat de basis op orde is (routes zijn veilig en direct) en vervolgens te werken aan het verder veraangenamen van de fietservaring door aspecten als afwisseling en hoeveelheid groen mee te nemen. De gemiddelde scores van de thema’s aantrekkelijk en comfort lagen tussen de 6,3 en 6,5, waardoor hier ruimte voor verbetering is. Daarom herhalen we sinds 2018 de monitor. Zo kunnen we als gemeente de juiste maatregelen uitvoeren en toetsen of we op verschillende thema’s (zoals comfort) verbetering boeken.
Location
De stad Amsterdam
Amsterdam
Download hier interessante documenten over de tevredenheidsmontitor
May 10, 2021
Cycling Satisfaction Monitor
May 10, 2021
Fietstevredenheidsmonitor
May 10, 2021
Studie zur Zufriedenheit von Fahrradfahrern
May 10, 2021
Indicateur de satisfaction des cyclistes
May 10, 2021
Monitor de satisfacción de ciclismo
May 10, 2021
Monitoraggio della soddisfazione in bicicletta
May 10, 2021