Doortrappen: veilig én met plezier fietsen tot je 100ste
De meeste Nederlanders fietsen graag. Maar met het ouder worden, kan het lastig zijn om dit veilig te blijven doen. Met de jaren gaan onze ogen en oren iets achteruit, wordt ons lichaam stijver en kwetsbaarder en reageren we trager. Ook is het moeilijker om meerdere handelingen tegelijkertijd te verrichten. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we tot we 100 zijn veilig én met plezier kunnen blijven fietsen? Lees hieronder wat we daaraan in de Amsterdamse regio doen.
De veiligheid moet omhoog
Het drukke stadsverkeer, met drukte en een grote diversiteit aan voertuigen, vraagt veel van ouder wordende fietsers. Mede door de vergrijzing neemt het aantal verkeersslachtoffers onder fietsende 60+’ers toe. Het gaat dan vaak om enkelvoudige ongevallen: ongelukken waar geen andere verkeersdeelnemers bij betrokken zijn, zo blijkt uit onderzoek van het SWOV.
Met het landelijke programma “Doortrappen” werkt de Amsterdamse regio gericht aan de veiligheid van oudere fietsers. Daarnaast richt het onderzoek ‘Relaxte Routes’ zich vooral op ’senior proof’ infrastructuur. Voor oudere fietsers is een goede kwaliteit van de infrastructuur van extra belang.
Het programma Doortrappen
De vijftien gemeenten van de Vervoerregio Amsterdam zijn het programma ‘Doortrappen’ gestart. Ze doen dit in samenwerking met lokale partners zoals fysiotherapeuten, fietsenmakers en ouderenverenigingen. Het programma biedt ideeën en tips om veilig(er) te blijven fietsen. Zo zijn er bijvoorbeeld FietsFit oefeningen die ouderen helpen soepel te blijven fietsen.
Dat de tips écht verschil kunnen maken, blijkt bijvoorbeeld als we een man van 55 jaar uit Ouder-Amstel spreken. “Mijn gehoor ging de laatste jaren achteruit. Daardoor hoorde ik inhalend verkeer niet altijd aankomen. Dan schrik je. Nu heb ik een achteruitkijkspiegel op mijn fiets zitten en zie ik wat er achter mij gebeurt. Ik voel mij hierdoor een stuk zekerder op de fiets!”
Relaxte routes
Hoge stoepranden, een weg die niet logisch doorloopt of gevaarlijke paaltjes zijn vooral voor oudere fietsers een extra risico. Ideaal is heel het fietsnetwerk ‘seniorproof’ in te richten. Maar dat kost veel tijd, geld en ruimte. Wat nu als we beginnen met een aantal routes en deze onder de aandacht brengen bij de doelgroep. Dat is het idee van Relaxte Routes. Prettige ontspannen routes, liefst langs groen, water of stadsschoon. Voor Amsterdam is dat idee nader uitgewerkt.
Blijvend aandacht geven aan de oudere fietser?
Het is van belang om blijvend aandacht te hebben voor oudere fietsers, hun vitale leefstijl en deelname aan het verkeer. Dit doe je niet alleen met een campagne, maar juist ook door de netwerken rondom de ouderen te betrekken bij de aanpak en de boodschap. Laat mensen er zelf mee aan de slag gaan, ervaring leert dat dat het beste werkt. Als we daarnaast ook in het ontwerp van de infrastructuur extra aandacht besteden aan de oudere fietser kunnen we ongelukken in de toekomst voorkomen.