De intieme interactie van fiets en hoogwaardig openbaar vervoer
De Vervoerregio Amsterdam werkt al zo’n 15 jaar aan verbeteringen van de ketenmobiliteit van fiets en hoogwaardig openbaar vervoer. De lessen die zijn getrokken uit deze succesvolle ketenmobiliteitscombinatie zijn gebundeld in een bijdrage aan het mobiliteitsplanningscongres 2017 (CVS). Hieronder zoomen we in op de uitdagingen die we daarbij zijn tegengekomen en vindt u de link naar de bijdrage aan het congres.
Het succes van het combineren van fietsinfrastructuur met hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) is overweldigend. Het bereik (actieradius) van hoogwaardig openbaar vervoer samen met de finesse en flexibiliteit van fietsen blijkt succesvol en een verstandige investering. Maar krijgen meer reizigers in onze regio ook betere en meer vervoersoplossingen met deze investeringen? En hoe werkt dat precies? In een tijd van krimpende budgetten is dit precies wat we willen weten.
In deze bijdrage aan het CVS congres gaan we dieper in op de inzichten die we opdeden over fietsersvoorzieningen bij ov-haltes. De benodigde aantallen en kwaliteit, het type locaties en nog veel meer. De bijdrage beschrijft ook de rol als opdrachtgever en geeft een voorproefje van nieuwe uitdagingen. Zoals onderzoeken we of we fietsparkeergelegenheid bij grote OV-haltes beter kunnen benutten door ‘voor- en natransport met de fiets’ op een slimme manier te combineren.
Locatie
Amsterdam
Regio Amsterdam
Interessante documenten over dit project
Mrt 05, 2021