Meer ruimte voor fietsers op het Mr Visserplein
Het Mr. Visserplein is een van de drukste kruispunten voor fietsverkeertussen het oostelijke deel van de stad en het centrum. Het kruispunt is in 2016 aangepast om meer ruimte te bieden aan fietsers. Welke slimme maatregelen zijn hier genomen?
Het Mr. Visserplein is een van de drukste kruispunten in de binnenstad. Veel fietsers uit het oosten van de stad steken dit plein over om hun reis naar het centrum te vervolgen. Naast het vele autoverkeer is het kruispunt druk met voetgangers en kruist de tram het plein. Om al het autoverkeer te regelen, zijn de verkeerslichten op elkaar afgestemd, maar kan de regeling worden onderbroken door de tram. Dit maakt de verkeersregeling complex en kan de wachttijden doen toenemen. Er is meer ruimte bij de verkeerslichten nodig om de vele fietsers een veilige plek te bieden en een betere en snellere fietsdoorstroming te garanderen.
Resultaten
In 2016 is de ruimte voor fietsers vergroot en geoptimaliseerd door de wachtruimte te vergroten. Een verhoogd eiland naast de fietsopstelplek is vervangen is door een verhoogde rand. Deze is beter bekend als ‘de Banaan’. Ook is de oversteekplaats voorzien van een schuine middellijn: beter bekend als de Frietzak. De resultaten zijn te bekijken in deze online storymap.
Maatregelen voor drukke fietsknooppunten zoals deze zijn nu opgenomen in de Leidraad CVC, de Amsterdamse richtlijnen voor verkeersontwerp.