Meer ruimte voor fiets en OV op de Binnenring
Ooit was er een idee voor een verhoogde snelweg rond de historische binnenstad van Amsterdam. Die is er − gelukkig − nooit gekomen. Wel is er op ongeveer diezelfde plek een belangrijke route voor fiets en openbaar vervoer (OV) gemaakt: de Binnenring. Deze bestaat uit de Sarphatistraat, de Weteringschans en de Marnixstraat. Hier werd gezorgd voor meer veiligheid en ruimte voor OV en fiets door autoverkeer terug te dringen. Zo ontstond een route waar nu net zoveel mensen per fiets en tram hun weg vinden als er op die gedroomde snelweg in auto’s hadden gepast. Lees hier over het ontstaan van de Binnenring en over recente en komende maatregelen.
Verbetering mobiliteit
Het basisontwerp voor de Binnenring werd in de 70-er jaren aangelegd als één van de maatregelen om de mobiliteit van de stad te verbeteren. Op de Binnenring kwam een vrije trambaan en meer ruimte en veiligheid voor fietsers. Doorgaand autoverkeer werd onmogelijk gemaakt met verschillende maatregelen. Knips voor auto’s, zoals bij het Weesperplein en afwisselend eenrichtingverkeer voor auto’s zoals op de Weteringschans. Op het kruispunt van de Weteringschans met de Museumbrug is de afwisseling van rijrichting voor auto’s duidelijk te zien: de rijbaan en de trambaan verspringen in het profiel.
Bij de Museumbrug kan autoverkeer niet doorrijden over de Binnenring. Foto: Marjolein de Lange
Weerstand, maar ook succes
Winkeliers hadden grote bezwaren tegen de verbouwing van de straat. Zij vreesden verlies aan inkomsten als auto’s minder makkelijk bij hun winkel konden komen. Maar toen de herinrichting klaar was, bleek de Binnenring een succes. In ieder geval op verkeerskundig gebied en uiteindelijk ook voor de winkeliers. Een jaar na de aanleg reden er 56% meer fietsers en de tram had over het hele traject gemiddeld drie minuten minder oponthoud. Het autoverkeer op de Binnenring was ongeveer gehalveerd. Doorgaand autoverkeer reed voortaan over de route net buiten de Singelgracht via Mauritskade, Stadhouderskade en Nassaukade. Die route is hoofdnet auto.
Ombouwen tot fietsstraat
Sinds de 80-er jaren is het fietsverkeer flink verder gegroeid, ook op de Binnenring. Om fietsers op de Binnenring meer en duidelijker ruimte te geven, zijn rond 2012 fietsstroken van 2,5m breed aangelegd. Sinds 2016 verbouwen we als gemeente de delen van de Binnenring waar auto’s rijden één voor één tot fietsstraat. Om te beginnen het noordelijke deel van de Sarphatistraat.
Het evaluatierapport van fietsstraat Sarphatistraat. (download)
Oplossingen
Om ruimte te maken voor de vele fietsers pakken we ook de kruispunten aan. Enkele voorbeelden:
- Op het kruispunt met de Zeeburgerstraat is de opstelruimte voor fietsers vergroot.
- Bij het Alexanderplein zijn de verkeerslichten verwijderd en is de voorrang omgedraaid.
- Op het kruispunt met de Weesperzijde − bij het professor Tulpplein − is de opstelruimte vergroot en met lijnen duidelijker gemaakt.
- Bij de Museumbrug komt meer en duidelijker ruimte voor fietsers.
Artist impressie van het ontwerp voor kruispunt Weteringschans – Museumbrug. Beeld: gemeente Amsterdam
Cijfers
Er rijden per dag over de Binnenring ruim:
- 20.000 fietsers (telling 2016);
- Ongeveer 28.000 trampassagiers (2019);
- 2.700 automobilisten (2017).
Op de parallelle Stadhouderskade rijden ongeveer 23.600 auto’s (2017).
Over de Binnenring rijden nu ongeveer net zoveel mensen op de fiets en in de tram als er in auto’s hadden kunnen rijden op de snelweg die hier ooit bedacht was. En de bedrijven? Die floreren nu dankzij de uitstekende bereikbaarheid per fiets.