Hoe de veilige Muiderfietsbrug er toch kwam
De brug over het Amsterdam-Rijnkanaal langs de snelweg A1 was tot 2010 gevaarlijk voor fietsers. De rijbaan van de smalle parallelweg moesten fietsers namelijk delen met lokaal verkeer en een flink aantal regionale bussen.
De oplossing voor dit probleem lag voor de hand: een aparte brug voor fietsers. Maar die oplossing bleek in de praktijk nog niet zo eenvoudig. Lees hieronder hoe deze Muiderfietsbrug er, in overleg met zeven verschillende overheidspartijen, uiteindelijk toch kwam.
Muiderfietsbrug. Foto: Vervoerregio Amsterdam
Brug in de file top tien
De brug ligt op een interessante plek, midden in de Noordvleugel van de Randstad, langs de A1. De snelweg A1 stond jaar na jaar hoog genoteerd in de file-toptien. Daarmee stond deze brug ook in alle programma’s voor het stimuleren van de alternatieven voor de auto. Maar als het om de fiets ging was de fietsbrug voor alle betrokken overheden lange tijd “een brug te ver”. De brug lag aan het einde van ieders invloedsgebied, op de grens van ieders gezichtsveld. En vooral ook: te duur voor een fietsmaatregel. De kosten voor de fietsbrug werden namelijk aanvankelijk geschat op circa 6 miljoen, maar liepen op tot meer dan 20 miljoen euro.
Betrokken overheden
De Stadsregio Amsterdam (nu Vervoerregio Amsterdam) startte in 2003 met het project. Bij de uiteindelijke oplossing waren 7 verschillende overheden betrokken. Niet alleen de gemeenten Diemen, Muiden en Amsterdam, maar ook de provincies Noord-Holland en Flevoland, de Stadsregio Amsterdam en het Rijk. Ze hadden allemaal belang bij de fietsbrug, maar ook allemaal een legitieme reden om de brug niet zelf aan te leggen.
‘Onmogelijk project’ toch succesvol
Het resultaat is een mooie fietsbrug langs de A1. Lees in de paper wat de succesfactoren waren om dit “onmogelijke” project toch te realiseren. Was het de politiek, maatschappelijk draagvlak en een bijzonder ingericht proces? Of ging het eigenlijk meer om bevlogenheid, creatief fondsenwerven, een beetje blufpoker en een grote portie geluk?
Feestelijke opening
De brug is zeven jaar later in het voorjaar van 2010 geopend. Fiets er eens overheen want dat is zeer de moeite waard.