Fietsinnovatielab: Esther van Garderen
‘Er moet juist meer ruimte voor álle fietsen gemaakt worden’
Het Fietsinnovatielab vraagt ideeën om fietsveiligheid op fietspaden te verbeteren. Een vijfkoppige jury beoordeelt de inzendingen. Wat is hun rol in het stimuleren van fietsgebruik, en waar gaan zij op letten als zij de ideeën beoordelen? Directeur van de Nederlandse Fietsersbond Esther van Garderen vertelt.
Het wordt steeds drukker op onze fietspaden. Een mooie ontwikkeling, maar hoe zorg je dat het allemaal veilig blijft? Wie een idee heeft om de fietsveiligheid te verbeteren bij verschillende snelheden op het fietspad kan dat tot en met 24 februari delen met het Fietsinnovatielab. En kans maken op een prijs van 2.000 euro, en een budget van maximaal 45.000 euro om het winnende idee uit te bouwen.
Wat is jouw professionele betrokkenheid bij de fiets?
Ik ben directeur van de Fietsersbond. De naam zegt het al: wij komen op voor fietsvrijheid voor iedereen in Nederland.
E-bike: zegen of vloek, of een beetje van allebei?
Een zegen. Het is één van de oplossingen voor minder autoverkeer, dus voor gezonde en groene steden van de toekomst: mensen fietsen vaker, grotere afstanden en het houdt ouderen langer op de fiets. Het leidt wel tot snelheidsverschillen, om daarom de e-bike een vloek te noemen is de omgekeerde wereld. Er moet juist meer ruimte voor álle fietsen gemaakt worden: cargo, e-bike, pedelec en de OEK-fiets (op eigen kracht).
I Esther van Garderen. Foto: Maarten Hartman
Op wat voor fiets rijd jij?
Een zware Cortina fiets met tassen en een rek voor de boodschappen, een sportfiets van Cannondale om te toeren en naar het station te fietsen, een mountainbike en een gravelbike voor de hobby en een speed pedelec als we weer naar kantoor gaan.
Hoe ziet het fietslandschap er over tien jaar uit in Amsterdam en Nederland? En wereldwijd?
Met fietsbruggen over het IJ en naar de Sluisbuurt, geen auto’s binnen de kleine ring (S100) behalve voor inwoners in gebouwde voorzieningen. Met netwerken voor snelle fietsen en voor kwetsbare fietsers inclusief fietsstraten. Wereldwijd is de opkomst van de fiets niet te houden. Parijs, Barcelona en Milaan zijn al begonnen.
Waar ga jij specifiek op letten bij het beoordelen van de inzendingen?
Op ludiekheid, frisheid en dwarsdenken. Liever niet de klassiek geschoolde verkeerskundige oplossing, maar ik let er ook wel op of het iets oplost voor de probleemstelling.