Ferdinand Bolstraat stap voor stap veiliger en beter
De Ferdinand Bolstraat verbindt de zuidelijke wijken met het stadscentrum. De straat heeft veel functies, maar hij is maar 22 meter breed. Na acties van bewoners en Fietsersbond voor meer veiligheid, werd de straat in de jaren tachtig aan de noordkant afgesloten voor auto’s. Maar veiligheid en ruimtegebrek bleven een probleem. Lees hier hoe de werkzaamheden voor een nieuwe metrolijn een kans waren om autoverkeer verder te verminderen, en daarmee de veiligheid en de leefbaarheid te verbeteren.
Protest voor meer veiligheid
In de jaren ’70 leidden burgerprotesten voor meer veiligheid tot een knip voor het autoverkeer aan de noordkant van de Ferdinand Bolstraat.
Demonstranten blokkeren Ferdinand Bolstraat met autowrakken, 1974. Foto: Nationaal Archief
De afsluiting voor auto’s hielp het doorgaand verkeer terug te dringen, maar verderop in de Ferdinand Bolstraat namen auto’s nog steeds veel ruimte in. De straat bleef onveilig en onaangenaam voor fietsers en voetgangers.
Ferdinand Bolstraat met veel ruimte ingenomen door auto’s, 1982. Foto: Stadsarchief Amsterdam
Aanleg Noord/Zuidlijn
Rond 2006 werd de Ferdinand Bolstraat voor auto’s afgesloten vanwege de bouw van station de Pijp van de nieuwe metrolijn Noord/Zuidlijn. Omdat de straat zo smal is, werden de twee metrobuizen hier boven elkaar gebouwd, op 16 en 26 meter diepte.
Toen in 2016 de bouw van het metrostation was afgerond, besloot de gemeenteraad het autoverkeer niet terug te laten komen in dit deel van de Ferdinand Bolstraat. Dit was geen al te moeilijke beslissing omdat auto’s al tien jaar lang de straat niet konden gebruiken. Sinds de straat autovrij is gemaakt is er eindelijk ruimte en leefbaarheid voor fietsers en voetgangers. Alleen autoverkeer met een vergunning, zoals leveranciers, mag de straat nog gebruiken.
Animatie van de indeling van de Ferdinand Bolstraat die in 2016 is gebouwd. Foto: Gemeente Amsterdam
Bij de ingangen van het metrostation zijn fietsenstallingen aangelegd. In totaal zijn er 1.000 fietsplaatsen beschikbaar voor zowel metropassagiers als bezoekers van het gebied.
Geleerde lessen
Langdurige wegwerkzaamheden kunnen een kans voor verbetering zijn. Zoals het weghalen, of beter niet terugbrengen, van ruimte voor autoverkeer.
Interessante links
Onze vragen
Kent u plaatsen die na langdurige wegwerkzaamheden zijn veranderd in autoluwe straten? Kan dit een kans zijn om fietsen en wandelen te verbeteren? Deel uw voorbeelden en gedachten via Disqus hieronder!