Beter inzicht in fietsongevallen door toegang tot meer data
De gemeente Amsterdam krijgt toegang tot geanonimiseerde gegevens over verkeersongevallen van de Regionale Ambulancevoorziening Amsterdam. Daarmee krijgen we meer inzicht in de (fiets)ongevallen in de stad. Tot nu toe kreeg Amsterdam alleen informatie van de politie waardoor niet alle ongevallen in beeld kwamen. Vooral ongevallen met fietsers en voetgangers kwamen zo niet goed in beeld omdat daar vaak geen politie bij komt.
De voordelen van de nieuwe registratie zijn groot. ‘Vanaf medio december krijgen we per kwartaal een gedetailleerd overzicht van alle locaties waar ongevallen gebeurden waar een ambulance bij gekomen is’, zegt Sietze Faber, beleidsadviseur verkeersveiligheid. ‘We kunnen daarmee bijvoorbeeld zien waar ongevallen plaats vinden, welke voertuigen erbij betrokken waren en in welke leeftijdsgroep het slachtoffer valt. We verwachten ook beter inzicht te krijgen in de rol van e-bikes bij ongevallen omdat die als aparte categorie geregistreerd worden.’
Nog meer inzicht
Om de registratie van verkeersongevallen nog verder te verbeteren proberen we ook informatie te krijgen van de Spoedeisende-Hulpafdelingen van ziekenhuizen in de regio. Dan komen ook de fietsongevallen waarbij geen ambulance aanwezig was in beeld.
Veel meer fietsongevallen dan gedacht
De gemeente werkt voor dit initiatief samen met het kenniscentrum letselpreventie VeiligheidNL dat al eerder voor de provincies Utrecht en Friesland deze data in een dashboard beschikbaar maakte. In deze beide regio’s bleken er meer fietsongevallen voor te vallen dan uit de politiedata naar voren kwam.
Urgentie
Faber verwacht dat de verbeterde registratie vooral de urgentie van fietsveiligheidsbeleid zal onderstrepen. ‘We zullen nog meer locaties in beeld krijgen waar aanpassingen noodzakelijk zijn. We kunnen bijvoorbeeld ook zien of ergens veel fietsongevallen zonder botsing met een andere verkeersdeelnemer gebeuren. Dan kun je inzoomen: hoe komt dat dan? Ligt er een gevaarlijke stoeprand? Staat er een paaltje? Is het fietspad te smal? Uiteindelijk gaat het vaak om hoeveel ruimte er is voor de fietser en de voetganger. Meer ruimte, daar werken we in ons beleid hard aan.’
De Amsterdamse afdeling van de Fietsersbond juicht de nieuwe registratiemethode toe. De bond stelde een jaar geleden een meldpunt in waarbij mensen fietsongevallen konden melden, omdat de gemeente de registratie niet op orde had. Op dit meldpunt werden in een jaar tijd 310 ongevallen gemeld. Faber benadrukt dat mensen ook nu onveilige situaties zelf kunnen melden via ‘meldingen openbare ruimte’ op de gemeentelijke website.