Amsterdam voert 30 km/uur in als maximumsnelheid
Sinds 8 december is in Amsterdam op een groot deel van de wegen de maximumsnelheid 30 kilometer per uur. De gemeente voert deze wijziging in vanwege de verkeersveiligheid. De verwachting is dat dit leidt tot een afname van het aantal ongevallen met 20 tot 30 procent. Nu gebeuren er per dag gemiddeld 3 ernstige ongevallen in de stad. Ook voelen met name fietsers zich steeds onveiliger in de stad.
Een lagere snelheid heeft grote voordelen. Automobilisten hebben meer tijd om adequaat te reageren, de remweg wordt de helft korter, en het blikveld van de automobilisten is breder. Ze zien meer. Eerder voerden steden als Oslo en Brussel 30 km/uur als nieuwe standaard in. Daar had die wijziging goede effecten op de verkeersveiligheid. Kennisinstituut verkeersveiligheid SWOV, verwacht dat de lagere snelheidslimiet tot 20-30 procent minder ernstige verkeersslachtoffers kan leiden.
Ook de geluidshinder door rijdende auto’s wordt minder bij de lagere snelheid. Voor fietsers is de snelheidswijziging vooral winst: meer veiligheid en meer comfort.
Lijnen verdwijnen
Op straat is de invoering vooral te zien dankzij verkeersborden met 30 erop. De wegen worden stapsgewijs heringericht. De gemeente is zuinig met drempels, zodat de nood- en hulpdiensten kunnen blijven doorrijden. Op korte termijn zal wel de markering worden aangepast. Lijnen worden weggehaald, en op brede wegen komt een overrijdbare middenberm. Dat alles met het idee automobilisten te verleiden langzamer te rijden. De invoering van 30 km/uur gaat verder gepaard met een grote voorlichtingscampagne onder het motto: ‘30 doen we voor elkaar’.
30 kilometer per uur
30 km/uur als maximumsnelheid geldt voor iedereen die op de rijbaan rijdt. Dat betekent dat niet alleen automobilisten en scooterrijders zich aan die snelheid moeten houden, maar ook fietsers en berijders van elektrische fietsen en fatbikes. Hierbij moet echter worden opgemerkt dat elektrische fietsen een trapondersteuning tot 25 km/uur mogen hebben. Als je zelf harder dan 25 km/uur trapt, is dit wel toegestaan, maar dan geldt een maximumsnelheid van 30 km/uur.
Proef met snelle fietsers naar de rijbaan
Maximaal 30 km/uur als standaard heeft nóg een voordeel. Het maakt de proef met snelle fietsers op de rijbaan mogelijk, die wethouder Melanie van der Horst heeft aangekondigd. Het is druk op de fietspaden en door meer snelle rijders op e-bikes en fatbikes voelen andere fietsers zich onveilig. Bij deze proef zal het fietspad van verplicht naar onverplicht fietspad kunnen worden omgezet. Dat biedt snelle fietsers de vrijheid op de weg te gaan rijden. Bij een maximumsnelheid van 30 km uur zijn de snelheidsverschillen met auto’s klein en kunnen de snelle fietsers verantwoord naar de rijbaan worden verwezen. Zo worden de fietspaden weer de veilige plek voor fietsers die niet zo snel gaan.
Nieuwe categorie wegen
30 km/uur als nieuwe standaard betekent de komst van een nieuwe categorie weg in Amsterdam. Voorheen waren 30 km/uur-wegen automatisch zogenaamde ErfToegangsWegen (ETW). Dat zijn buurtstraten waar de verblijfsfunctie voorop staat. Nu komt er een nieuwe categorie bij: de GebiedsOntsluitingsWeg 30 (GOW30). Deze wegen hebben zowel een verblijfs- als een verkeersfunctie. Hier gelden ook andere voorrangregels. Rechts heeft hier geen voorrang om de doorstroming van het verkeer niet te belemmeren. Als voormalige 50 km/uur-wegen hebben deze wegen vaak gescheiden fietspaden. Die indeling blijft zo. Pas als een GOW30-weg toe is aan vernieuwing, wordt er gekeken of de vrijliggende fietspaden ook terugkomen in de nieuwe situatie. Maar dit is per straat anders en er wegen veel verschillende factoren mee, waarvan verkeersveiligheid de belangrijkste is.
Op een aantal gebiedsontsluitingswegen blijft 50 km/uur de maximumsnelheid (GOW50). Dit zijn vooral tweebaanswegen waar geen auto’s langs geparkeerd staan of oversteekbewegingen zijn. Dit is afgestemd in overleg met de nood- en hulpdiensten en het openbaar vervoer. Na een jaar wordt de doorstroming op deze wegen geëvalueerd, waarbij wordt overwogen of het gebied met GOW30-wegen kan worden uitgebreid. De meeste gebiedsontsluitingswegen worden nu GOW30.