Fietsinnovatielab: Ilona Kemps
‘Tof om te zien dat er wereldwijd meer aandacht is voor de fiets’
Het Fietsinnovatielab vraagt ideeën om fietsveiligheid op fietspaden te verbeteren. Een vijfkoppige jury beoordeelt de inzendingen. Wat is hun rol in het stimuleren van fietsgebruik, en waar gaan zij op letten als zij de ideeën beoordelen? Ilona Kemps, projectleider start up in Sustainability & Mobility bij Startup in Residence, vertelt.
Het wordt steeds drukker op onze fietspaden. Een mooie ontwikkeling, maar hoe zorg je dat het allemaal veilig blijft? Wie een idee heeft om de fietsveiligheid te verbeteren bij verschillende snelheden op het fietspad kan dat tot en met 24 februari delen met het Fietsinnovatielab. En kans maken op een prijs van 2.000 euro, en een budget van maximaal 45.000 euro om het winnende idee uit te bouwen.
Wat is jouw professionele betrokkenheid bij de fiets?
Ik ben altijd onderweg op de fiets. Verder ben ik vanuit mijn werk bij het Startup in Residence programma ook betrokken geweest bij verschillende vraagstukken rondom fietsen. Zoals: hoe zorg je ervoor dat fietsen ‘goed’ geparkeerd worden tot hoe kan je fietsers beter spreiden door de stad?
E-bike: zegen of vloek, of een beetje van allebei?
Voor mij een zegen. Het is een goed alternatief voor de vervuilende scooter. Het geeft een breed publiek de mogelijkheid in beweging te komen én te blijven. Af en toe schrik ik wel van die snelle fietsers en denk ik dat het kan leiden tot gevaarlijke situaties. Wellicht dat de oplossing hierbij meer ruimte voor fietsers is!
I Ilona Kemps
Op wat voor fiets rijd jij?
Ik rij op een hele oude Gazelle waar ik onwijs aan gehecht ben. Door de vele jaren door weer en wind is toch een beetje mijn maatje geworden. Die ruil ik niet zomaar in.
Hoe ziet het fietslandschap er over tien jaar uit in Amsterdam en Nederland? En wereldwijd?
Wat ik heel tof vind om te zien is dat er wereldwijd veel meer aandacht voor de fiets als vervoermiddel is gekomen. Ook in andere grote steden zoals Londen en Barcelona worden mooie fietspaden aangelegd en is de auto vaker te gast. Dit zie je ook in Amsterdam. Ik word altijd heel blij als ik zie dat er weer een drukke weg wordt getransformeerd naar een ‘auto te gast’ gebied. Ik hoop dat dit een trend is die zich in heel Nederland zal verspreiden. Met als uiteindelijk doel alleen nog autoverkeer tussen steden en alleen schone transportmiddelen in de stad.
Waar ga jij specifiek op letten bij het beoordelen van de inzendingen?
Het innovatieve karakter van de oplossing en hoe reëel het is om een dergelijke oplossing te implementeren.