Meer ruimte voor fietsers en voetgangers op de Van Woustraat
Geen doorgaand autoverkeer meer, bredere fietsstroken, meer ruimte voor voetgangers en een nieuwe tramhalte. Het noordelijke deel van de Van Woustraat is grondig opgeknapt. De Van Woustraat stond lange tijd aan kop bij lijstjes met de meest stressvolle straten voor fietsers in Amsterdam.
Automobilisten mogen niet meer rechtdoor op het laatste deel van de Van Woustraat richting Stadhouderskade. Daar is een zogenaamd ‘filter’, ook wel ‘knip’, toegepast: tram- en fietsverkeer mag wel rechtdoor, auto’s niet. De autoparkeerplaatsen in de straat zijn opgeheven. Dat alles zorgt voor meer ruimte voor fietsers en voetgangers. De fietsstroken zijn nu 2 meter breed, de voetpaden 4 meter breed. De straat kreeg een nieuwe tramhalte pal voor de Albert Cuypstraat waar de populaire markt is.
Veiliger
Uitgangpunt was vooral om een veiliger straat te maken, zegt Hans Groot, omgevingsmanager van de gemeente Amsterdam. ‘Er was veel te weinig ruimte voor fietsers, er lagen hier hele smalle fietsstrookjes.’ Daarnaast waren er natuurlijk andere belangen om mee rekening te houden, zoals bijvoorbeeld die van de lokale ondernemers. Groot: ‘De straat moest wel bereikbaar blijven, dus we hebben ook laad- en losplaatsen gerealiseerd.’ Auto’s die er moeten zijn, kunnen er komen, maar het is niet langer een doorgaande route voor auto’s. Dat alles samen betekent een grote verbetering voor fietsers en voetgangers.
Puzzel
Dit resultaat heeft wel wat voeten in aarde gehad, sinds een jaar of tien wordt er gepraat over aanpassingen. In 2015 werd er een motie aangenomen in de gemeenteraad om de straat autoluw te maken en een ‘knip’ (filter) voor het autoverkeer in te voeren. Hoe dit te realiseren was een hele puzzel, vertelt Groot. ‘Een fysieke knip konden we niet maken, omdat de tram daar wel rechtdoor zou blijven rijden. We konden geen drempels aanleggen, vanwege de tramrails, of de stoep verplaatsen.
Doorgaand autoverkeer weren
Het verbod voor doorgaand autoverkeer werd aanvankelijk alleen met borden afgedwongen. Maar dat bleek ook een paar maanden na de opening van de vernieuwde straat nog steeds niet bij alle automobilisten (en hun navigatieapparatuur) doorgedrongen. Daarom stonden er geregeld verkeersregelaars. Sinds de zomer staan er paaltjes op eilandjes op het deel waar auto’s niet door mogen. Dat is een proef voor een jaar. Het lijkt redelijk goed te werken.
Naast het ‘filter’ op de Van Woustraat, is er ook geen doorgaand autoverkeer meer mogelijk op de aangrenzende Hemonylaan. Groot: ‘Deze maatregelen passen in het grotere plan om het hele noordelijke deel van de wijk (de Pijp) een autoluwe inrichting te geven.’ Het autoverkeer moet vooral via de hoofdroutes voor autoverkeer rijden, de Hobbemakade en de Amsteldijk.
Knip met alleen verkeersborden, voor augustus ‘24
Knip met paaltjes, en borden, sinds augustus ‘24
Stressvol
Lange tijd stond de Van Woustraat aan kop bij het lijstje meest stressvolle straten voor fietsers in Amsterdam. Met name het smalle noordelijke deel met veel auto’s, rijdend en geparkeerd, was berucht. De straat is een belangrijke fietsverbinding tussen het zuiden van de stad en het centrum. Voor de vele fietsers was het vaak spannend omdat ze bij uitwijken voor een (fout) geparkeerde auto over de tramrails moesten. En daar kunnen de wielen van een fiets in terecht komen met valpartijen als gevolg.
In de vernieuwde Van Woustraat is er, zelfs als er een auto foutgeparkeerd op de fietsstrook staat, meestal nog ruimte, waardoor uitwijken over de tramrails niet meer hoeft.
Meer over hoe stressvol de Van Woustraat was.