Proef: snelle fietsers mogen naar de rijbaan
De fietspaden in Amsterdam worden steeds drukker. Bovendien zijn er grotere snelheidsverschillen tussen de voertuigen, vooral door de komst van snellere elektrische fietsen. Dit zorgt voor een gevoel van onveiligheid en een groter risico op onveilige situaties op het fietspad. Daarom start een proef waarmee snelle fietsers naar de rijbaan mogen. Deze proef is gebaseerd op het winnende idee ‘Terug naar de basis: 30.20.10’ van Wichert van Engelen. De winnaar van het Fietsinnovatielab 2022 met als thema ‘hoe om te gaan met de verschillende snelheden op het fietspad om de verkeersveiligheid te verbeteren’.
Van 18 april tot en met 19 juli is er een verkeersproef op de Eerste Constantijn Huygensstraat en Bilderdijkstraat, tussen de Overtoom en de Kinkerstraat. Op deze route mogen snelle fietsers op de rijbaan fietsen. Met als doel dat het fietspad rustiger en veiliger wordt
Op het kaartje ziet u waar fietsers tijdelijk op de rijbaan mogen
Idee van Fietsinnovatieprijs
In 2022 organiseerde we een prijsvraag. Er werd gezocht naar een slimme oplossing voor de verschillende snelheden op het fietspad. Van de 37 inzendingen werd het idee ‘Terug naar de basis: 30.20.10’ van Wichert van Engelen door de jury uitgeroepen tot winnaar. In de jury zaten coureur Tim Coronel, Esther van Garderen (Fietsersbond), Marco te Brömmelstroet (Universiteit van Amsterdam), Ilona Kemps (Startup in Residence) en Otto van Boggelen (CROW-Fietsberaad). Het winnende idee 30.20.10 deelt de openbare ruimte in op basis van snelheden (30 km/u op de rijbaan, 20 km/u op het fietspad en 10 km/u op de stoep), in plaats van op voertuigtypen.
Opzet proef
Het verkeer is ingedeeld op basis van snelheid. Zo is de proef opgezet:
- Fiets je 20 km/uur of minder, blijf dan op het fietspad. Op het fietspad geldt een adviessnelheid van 20 km/uur, en ter plekke is het fietspad onverplicht fietspad gemaakt.
- Wil je sneller dan 20 km/uur, dan mag je op de rijbaan fietsen. Maar dat hoeft niet.
- Voor alle bestuurders op de 30km/uur-rijbaan geldt: een maximale snelheid van 30 km/uur. Voor e-bikes geldt dat deze tot maximaal 25 km/uur trapondersteuning mogen bieden.
Waarom deze locatie
Voor deze pilot is een locatie gekozen met een vrijliggend en smal fietspad, op een route waar sprake is van veel fietsverkeer. Het knelt hier het meest vanwege de beperkte uitwijkmogelijkheden bij verschillende snelheden. Bij het selecteren van de locatie Eerste Constantijn Huygensstraat en Bilderdijkstraat is gekeken naar:
- Smalle fietspaden
- Veel fietsverkeer (minimaal 5.000 fietsers per dag), met niet al te druk autoverkeer
- Maximumsnelheid op de weg van 30 km per uur
- De rijbaan is aantrekkelijk voor snelle fietsers
- De opzet van de proef moet bruikbaar zijn in vergelijkbare straten
- Tijdens de proef zijn er geen werkzaamheden gepland
Meten resultaten
Tijdens de proef wordt gemeten hoeveel fietsers op de rijbaan fietsen, hoe het auto- en fietsverkeer mengt op de rijbaan en of het fietspad rustiger wordt. Verkeersdeelnemers wordt gevraagd naar hun ervaringen. Door fietsers te interviewen in de straat. Daarnaast kunnen alle weggebruikers vanaf 18 april een online vragenlijst invullen.
Resultaten proef
De proef duurt tot en met 19 juli. De resultaten van de proef zijn eind dit jaar bekend. Als de proef een succes is, dan wordt er vervolgonderzoek gedaan.