Experiment: beperkingen voor het autoverkeer, een uitdaging!
De De Clercqstraat en de Jan Evertsenstraatvormen een belangrijke fiets- en tramverbinding richting het westen. En we overwegen een herinrichting voor deze straten. Een optie is om de straat in te richten als fietsstraat. Maar dat kan alleen als er minder autoverkeer is. Om te onderzoeken of dat mogelijk is, voeren we een proef uit. Lees hier meer over de proef en het project van de herinrichting.
Er zijn verschillende problemen in de De Clerqstraat en Jan Evertsenstraat die we met de renovatie willen verbeteren. De fietspaden zijn met een breedte van 1,8 tot 2,0 meter nogal smal voor de dagelijks 22.000 fietsers op deze route. En ook de trottoirs zijn smal. De kruising Jan Evertsenstraat / Admiraal de Ruijterweg is een ‘blackspot’, een plek waar regelmatig ongelukken gebeuren. En de doorstroming van de trams wordt regelmatig belemmerd door autoverkeer.
Veiligheid
Met de herinrichting willen we de verkeersveiligheid, de doorstroming van trams en de kwaliteit van de openbare ruimte verbeteren. En meer ruimte creëren voor fietsers en voetgangers.
Een fietsstraat zou een oplossing kunnen zijn. Maar dat is alleen een passende oplossing als er aanzienlijk minder auto’s rijden. We voerden een proef uit om te onderzoeken of dat haalbaar is. In de proef hebben we twee knips voor auto’s gemaakt, locaties waar auto’s niet door mogen.
Verkeerstellingen en reisgedrag
Met de proef onderzoeken we de effecten op het autostromen en de luchtkwaliteit op de route zelf en in de alternatieve routes. Dat doen we met verkeerstellingen op 20 locaties en het observeren van de situatie op straat. We kijken onder andere naar de verkeersveiligheid en mogelijke sluiproutes. Door middel van enquêtes verzamelen we ook persoonlijke ervaringen van weggebruikers, winkeliers en bewoners. Na de proef zal de verkeerssituatie terugkeren naar de situatie voorafgaand aan de proef.
| Overzicht van maatregelen tijdens de proef. Bron: gemeente Amsterdam
Besluit
Met de resultaten van de proef kan de gemeenteraad een besluit nemen over de uiteindelijke herinrichting. Als alles goed gaat, weten we rond de zomer van 2021 of de straten opnieuw kunnen worden ingericht en hoe de route er er dan uit komt te zien.
De herinrichting van de straten is onderdeel van het programma Oranje Loper. Dit programma vernieuwt de Nieuwezijds Voorburgwal en de straten en bruggen van de Raadhuisstraat richting het Mercatorplein. Voor een video over het programma Oranje Loper, klik hier.
Onze vraag
Werkt jouw stad aan soortgelijke pilots? Deel jouw ervaring met de community via Disqus!