Uitdaging: Hoe verbeteren we Amsterdams’ slechtste straat voor fietsers?
Vraag elke willekeurige Amsterdamse fietser welke straat het slechtst is om te fietsen, en 9 van de 10 zal de Van Woustraat noemen. Vooral in het smalle noordelijke deel is fietsen stressvol. Een voorbeeld van hoe slecht het fietsen vroeger in veel straten was.
Lees hier over de knelpunten in de Van Woustraat en waarom het zo moeilijk is om die aan te pakken. En over het plan waaraan we werken om de Van Woustraat eindelijk beter te maken.
Stressvol fietsen in Van Woustraat
De Van Woustraat is altijd een belangrijke route geweest van het centrum van de stad naar het zuiden van Amsterdam. De route kent veel voetgangers, fietsers, trams, auto’s (rijdend en parkerend) en winkels. En die moeten allemaal een plek vinden in de straat die maar 20 meter breed is.
Toen er nog maar weinig auto’s waren, was een straat van 20 meter breed voldoende. Maar met de enorme groei van het autoverkeer vanaf de jaren vijftig ontstonden er problemen. Er werden parkeerbeperkingen ingevoerd die vooral bedoeld waren om de doorstroming van trams te garanderen.
| Parkeerbeperkingen in de Van Woustraat in 1966. Foto: Stadsarchief Amsterdam
Het groeiende aantal auto’s maakte fietsen in de Van Woustraat lastig en gevaarlijk. Fietsers kregen te maken met druk en chaotisch verkeer waarbij ze vaak over de tramrails moest uitwijken als auto’s dubbel geparkeerd stonden. Dit is een gevaarlijke manoeuvre omdat fietswielen vast kunnen komen te zitten in de tramrails.
| Stressvol fietsen in de chaotische Van Woustraat. Foto: Stadsarchief Amsterdam, 1983
Fietsdemonstraties
In de jaren 70 protesteerden fietsers voor beter en veiliger fietsen in Amsterdam. Onder meer met grote fietsdemonstraties onder de naam “Amsterdam Fietst!”. In 1977 ging de fietsdemonstratie door Van Woustraat.
| Fietsers protesteren voor betere verkeersveiligheid in de Van Woustraat en in de rest van de stad. Foto: Archief Fietsersbond Amsterdam, 1977
Sinds de jaren ’80 zijn veel hoofdwegen in Amsterdam opnieuw ingericht volgens het principe Duurzaam Veilig. Maar de Van Woustraat is nog (steeds) niet Duurzaam Veilig ingericht.
Om de smalle Van Woustraat echt te verbeteren, zouden er minder auto’s moeten rijden en parkeren. Maar het weghalen van parkeerplaatsen was altijd moeilijk omdat winkeliers bang zijn om klanten die met de auto komen te verliezen.
Kleine maatregelen helpen een beetje
Als gevolg werden tot nog toe alleen kleine maatregelen genomen. Zoals een verbod om tijdens de spits te parkeren om de gevaarlijkste verkeerssituaties te voorkomen. Dit verbod werd meerdere malen betwist door winkeliers, maar met succes verdedigd door de Fietsersbond.
In 2015 werd de maximumsnelheid verlaagd naar 30km/u en werd parkeren in de buurt van de zijstraten verboden. Dit had maar beperkt effectHet probleem in de Van Woustraat is niet zozeer de snelheid, maar het chaotische verkeer in beperkte ruimte.
| Stressvol fietsen in de Van Woustraat, en moeilijk over te steken. Foto: Marjolein de Lange, 2015
Grote aanpassingen vereisen gedurfde keuzes
In 2018 startten we met het ontwikkelen van een effectiever plan. Dit plan is gebaseerd op uitvoerig onderzoek en overleg met bewoners, gebruikers en winkeliers. In 2019 keurde de gemeenteraad een conceptplan goed waarin alle parkeerplaatsen verdwijnen en autoverkeer de straat niet meer in mag rijden vanaf de noordkant. Het plan moet nog in detail worden uitgewerkt.
| Impressie van toekomstige Van Woustraat. Beeld: gemeente Amsterdam
De knip voor auto’s en het weghalen van alle parkeerplaatsen heeft gevolgen voor de hele buurt. Daarom is er meer onderzoek nodig voordat de definitieve beslissing kan worden genomen. Meer informatie over het project vind u hier.
Met het terugdringen van het aantal auto’s wordt de Van Woustraat niet alleen beter voor fietsers en voetgangers, maar ook de leefbaarheid en de krappe openbare ruimte zijn erbij gebaat.
Een relikwie
De planning is dat de renovatie van het noordelijke deel van de Van Woustraat eind 2021 van start gaat. Tot die tijd kan de Van Woustraat worden gezien als een relikwie van hoe zenuwslopend fietsen in de meeste Amsterdamse straten vroeger zeventig was.
Geleerde lessen
Zelfs in Amsterdam zijn er nog steeds fietsonvriendelijke straten, waar verbeteringen voor fietsers lang volhouden en doorzetten vragen.
Onze vragen
Staat jouw stad voor uitdagingen zoals wij die kennen in de Van Woustraat? Hoe werkt jouw stad aan verbeteringen? Deel je gedachten, voorbeelden en ideeën via Disqus hieronder!