Fietsinnovatielab: Marco te Brömmelstroet
‘Afscheid van openbare ruimte volledig gedomineerd door mobiliteit‘
Het Fietsinnovatielab vraagt ideeën om fietsveiligheid op fietspaden te verbeteren. Een vijfkoppige jury beoordeelt de inzendingen. Wat is hun rol in het stimuleren van fietsgebruik, en waar gaan zij op letten als zij de ideeën beoordelen? Marco te Brömmelstroet, hoogleraar Urban Mobility Futures aan de Universiteit van Amsterdam, vertelt.
Het wordt steeds drukker op onze fietspaden. Een mooie ontwikkeling, maar hoe zorg je dat het allemaal veilig blijft? Wie een idee heeft om de fietsveiligheid te verbeteren bij verschillende snelheden op het fietspad kan dat tot en met 24 februari delen met het Fietsinnovatielab. En kans maken op een prijs van 2.000 euro, en een budget van maximaal 45.000 euro om het winnende idee uit te bouwen.
Wat is jouw professionele betrokkenheid bij de fiets?
Ik ben hoogleraar urban mobility futures en onderzoek de waardes onder mobiliteitsinnovaties en hoe die verschillende toekomsten (on)mogelijk maken. Het Nederlandse fietsen staat voor veel landen/steden voor een wenselijke toekomst en zorgt in Nederland voor een bijzonder uitgangspunt voor alternatieve ideeën. De fiets biedt een echt radicaal alternatieve lens om na te denken over de toekomst van mobiliteit en onze straten.
E-bike: zegen of vloek, of een beetje van allebei?
Een mooie uitvinding die het fietsen breder beschikbaar maakt. Maar helaas ook vooral fietsritten vervangt en daarmee draagt het bij aan een minder duurzaam en gezond mobiliteitssysteem waarin de problematische focus op snelheid steeds dominanter wordt.
I Marco te Brömmelstroet. Foto: Gellissen
Op wat voor fiets rijd jij?
Op meerdere fietsen. Vouwfiets (voor de fietstrein combinatie), bakfiets (met kinderen en grote boodschappen), racefiets (om te sporten), gravelfiets (om te genieten) en een herenfiets (voor fietsvakantie en in het dorp).
Hoe ziet het fietslandschap er over tien jaar uit in Amsterdam en Nederland? En wereldwijd?
Óf meer zoals het autolandschap van nu: de snelle fiets domineert de straten en zorgt ervoor dat het mobiliteitssysteem duurzamer is. Maar de verkeerskundige verdeel-en-heers logica is nog bepalend. Óf meer als een menselijk landschap: de intrinsieke karakteristieken van de fiets (‘de fiets is iets en bijna niets’) zorgen ervoor dat straten weer als openbare ruimte kunnen worden gebruikt voor een veelvoud aan maatschappelijke doelen..
Waar ga jij specifiek op letten bij het beoordelen van de inzendingen?
Of de ideeën bijdragen aan de potentie van de fiets om te helpen afscheid te nemen van het verkeerskundige monopolie. Dat heeft ervoor gezorgd dat onze openbare ruimte volledig is gedomineerd door mobiliteit.