Fietsinnovatielab: Lucas Harms
“De drukte op straat heeft invloed op hoe mensen zich gedragen.”
Het Fietsinnovatielab vraagt ideeën om sociale veiligheid van fietsers te verbeteren. Een toonaangevende jury beoordeelt de inzendingen. Directeur van Dutch Cycling Embassy Lucas Harms is één van deze juryleden. Wat vindt hij van het thema ‘sociale veiligheid’, en waar gaat hij op letten als hij de ideeën beoordeelt? We stellen Lucas kort voor.
Wat is jouw relatie met de fiets?
“Ik ben directeur van Dutch Cycling Embassy. Dutch Cycling Embassy is eigenlijk een internationaal uithangbord van Nederland als fietsland. Wij willen de Nederlandse expertise, kennis en producten op het gebied van fietsen delen met de rest van de wereld. Ik ben ervan overtuigd dat fietsen niet alleen een vervoersmiddel is, maar dat het in de eerste plaats een middel is dat steden kan helpen om duurzamere, veiligere, socialere, welvarendere, gezondere en gelukkigere plekken te worden om te wonen.”
Wat is jouw ervaring met sociale veiligheid tijdens het fietsen?
“Toevallig had ik laatst een gesprek met iemand dat mij deed denken aan fietsen in mijn jeugd. Ik moest ver fietsen naar school en nadat ik bij vriendjes of vriendinnetjes was geweest, moest ik alleen naar huis fietsen. Soms was ik bang, vooral in het donker. Ik fietste altijd héél hard om zo snel mogelijk thuis te zijn. Als volwassen man heb ik er niet zoveel last meer van, maar helaas zijn er veel mensen die zich wel nog onveilig voelen tijdens het fietsen.
Door de drukte op de fietspaden, met name in de grote steden, ontstaan er wel eens sociaal onveilige situaties. Mensen kunnen door de drukte sneller (verbaal) agressief worden. Ik merk dat die situaties zich Amsterdam vaker voordoen dan in andere steden waar ik vaak kom. We hebben in Amsterdam natuurlijk beperkte ruimte, waardoor dit probleem lastig is om aan te pakken. Het is een mooie uitdaging voor het Fietsinnovatielab om hier iets mee te doen.”
Waar ga je als jurylid op letten?
“Het idee moet origineel en vernieuwend zijn – ik wil graag iets zien dat nog niet bestaat. En wat ik ook erg belangrijk vind, is dat het ook echt kan worden uitgevoerd. Het idee moet daarnaast een positieve impact hebben op de sociale veiligheid op de fietspaden in Amsterdam.”