Fietsinnovatielab: Diederik Basta
“De auto maakt plaats voor de fiets”
Het Fietsinnovatielab vraagt ideeën om sociale veiligheid van fietsers te verbeteren. Een toonaangevende jury beoordeelt de inzendingen. Diederik Basta is Project Manager Smart Mobility bij de Gemeente Amsterdam en hij is één van de juryleden. Wat vindt hij van het thema ‘sociale veiligheid’, en waar gaat hij op letten als hij de ideeën beoordeelt? We stellen Diederik kort voor.
Wat is jouw relatie met de fiets?
“Mijn persoonlijke relatie met de fiets is dat ik mij overal heen vervoer met de fiets. In mijn werk bij de gemeente Amsterdam houd ik mij vooral bezig met innovaties in de mobiliteit. De fiets speelt daarin een heel belangrijke rol. De afgelopen vijf jaar heb ik gewerkt aan innovaties in de mobiliteit. Denk bijvoorbeeld aan technische innovaties en data-uitwisselingen. Daarnaast was ik veel bezig met de sociale kant van mobiliteit, dus hoe we ons in het verkeer gedragen. Momenteel ben ik bezig met de mobiliteitsvisie van Amsterdam voor 2050, en daarin heeft de fiets een heel belangrijke plek.”
Wat zijn jouw ervaringen rondom sociale veiligheid op de fietspaden?
“Als je kijkt naar veiligheid in het algemeen, dan denk ik zeker dat er een uitdaging ligt. Vooral verschillende snelheden op de fietspaden zorgen voor uitdagingen. De sociale kant van het fietsen vind ik lastiger, omdat het vooral om een gevoel gaat. Ik kan mij wel voorstellen dat bijvoorbeeld ‘s nachts fietsen voor sommige mensen onveilig voelt. In het verleden hebben we in samenwerking met onder andere de Waag en Tring Tring een onderzoek gedaan waar mensen, door te bellen, konden aangeven waar en wanneer er een onveilige situatie heeft voorgedaan. We konden zo allemaal verschillende datapunten verzamelen en snel zien op welke plekken er veel gebeld werd. De gemeente kon daar kijken en de situaties beoordelen. Zo’n interventie kan natuurlijk ook ingezet worden voor de sociale onveiligheid.
Als fietser ben je toch kwetsbaarder dan andere weggebruikers. Om de algemene veiligheid, maar misschien ook de sociale veiligheid, te verbeteren zal je toch ook veel van andere weggebruikers moeten vragen. Dit maakt de uitdaging lastiger, omdat er veel doelgroepen bij betrokken zijn.”
Waar ga je als jurylid op letten bij het boordelen van de ideeën?
“Omdat ik vanuit het innovatieteam van Gemeente Amsterdam bij de jury betrokken ben, kijk ik wel met een ‘innovatiebril’ naar de oplossingen. Natuurlijk kijk ik of het echt een vernieuwend idee is, en of het ook haalbaar is. Wat ik vooral belangrijk is dat een oplossing bijdraagt aan de transitie die we momenteel doormaken – een transitie van de auto naar duurzamere vormen van mobiliteit.”