De aanpak van de e-bike in Amsterdam
De aanpak van de e-bike in Amsterdam
Amsterdam wil de verkeersveiligheid in de stad verbeteren. Hiervoor zijn al een aantal maatregelen genomen. Denk aan de aanleg van fietsstraten en de verbreding van fietspaden. Dat is niet genoeg want het verkeer verandert. Door de opkomst van elektrische voertuigen, zoals e-fietsen, cargobikes, fatbikes en elektrische steps moeten er nieuwe afspraken en regels komen. Met gesprekken, een proef en onderzoeken komt gemeente Amsterdam in actie.
Een van de meest voor de hand liggende maatregelen om het verkeer veiliger maken, is het beperken van de maximumsnelheid. Per voertuig is een maximale snelheid bepaald. Zo mogen een bromfiets en een gemotoriseerd gehandicaptenvoertuig maximaal 45 kilometer per uur, een snorfiets of e-bike mag 25 kilometer per uur, enzovoorts. Deze regels per voertuig zijn overal in Nederland hetzelfde.
Zones en wegvakken
Je kunt ook in bepaalde zones of op bepaalde wegvakken voor alle weggebruikers een maximumsnelheid instellen. Op veel plekken in de stad wordt eind dit jaar een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur ingevoerd. Maar het is volgens de huidige Nederlandse wet niet mogelijk om op een fietspad naast een rijbaan waar je 30 mag, een lagere maximumsnelheid in te voeren. Terwijl de gemeente dit wel graag zou willen, omdat het veiliger is. Gemeente Amsterdam is in gesprek met het Rijk om te kijken of er een manier is om dit toch mogelijk te maken.
Nieuwe regels
Op dit moment overlegt Amsterdam met het Rijk over de nieuwe regels voor lichte elektrische voertuigen. De regels moeten ervoor gaan zorgen dat de elektrische voertuigen veilig te gebruiken zijn en veilig aan het verkeer kunnen deelnemen. Zo weten fabrikanten aan welke technische eisen hun voertuigen moeten voldoen, en wordt het duidelijk welke plek de voertuigen in het verkeer krijgen. Ook zoekt de gemeente samen naar duidelijke regels voor opgevoerde e-bikes.
Proef
Om goede beslissingen te kunnen nemen, wil de gemeente Amsterdam zo goed mogelijk weten wat het effect van al die snelle fietsen is op de verkeersveiligheid. Daarom start er dit jaar een proef met de ambulancedienst Amsterdam-Amstelland. Ook gaan ze samen met de Amsterdamse ziekenhuizen de gegevens van de eerste hulp van fietsongevallen bestuderen.
Verder wordt er op 9 locaties in de stad geteld welke soorten fietsen er rijden, en hoe hard ze rijden. Daarnaast wordt er op deze locaties gekeken of er (bijna) ongelukken voorkomen. Hiervoor zijn vanaf 23 maart camera’s op straat geplaatst. Volgens de geldende privacyregels.
Zones and road segments
You can also set a speed limit for all road users in certain zones or on certain road sections. A maximum speed of 30 kilometers per hour will be introduced in many places in the city by the end of this year. But according to current Dutch law, it is not possible to introduce a lower maximum speed on a cycle lane next to a road where you are allowed to drive 30. Although Amsterdam would like this, because it is safer. The City of Amsterdam is in consultation with the government to see if there is a way to make this lower maximum speed possible.
New rules
The City of Amsterdam is currently discussing the new rules for light electric vehicles with the government. The rules must ensure that electric vehicles are safe to use and can safely participate in traffic. In this way, manufacturers know which technical requirements their vehicles must meet, and it becomes clear what position the vehicles will have in traffic. Amsterdam is also looking for clear rules for souped-up e-bikes together with the government.
Trial
To be able to make good decisions, the City of Amsterdam wants to know as good as possible how all these fast bicycles affect road safety. That is why a trial with the Amsterdam-Amstelland ambulance service is starting this year. Together with the Amsterdam hospitals, the researchers will also study the first aid data for bicycle accidents.
Furthermore, , the types of bicycles on the road and their speed will be counted and measured on 9 locations in the city. In addition, the number of (near) accidents will be measured on these locations. Cameras have been placed on the street – according to current privacy rules – for this purpose starting 23 March.