Amsterdam Bike City Innovatielab levert slimme oplossing op voor verschillende snelheden op het fietspad
Winnende inzending stelt een maximale snelheid voor op stoep, fietspad en weg
Fietsen is gezond en milieuvriendelijk. De fiets wordt steeds belangrijker als alternatief voor de auto en draagt bij aan een autoluwe stad en bereikbare regio. Maar door de grote variatie in fietsen wordt het op de fietspaden steeds drukker en onveiliger. Fietsers op zware bakfietsen en snelle e-bikes, nog snellere racefietsers, haastige fietsbezorgers en mensen op de ‘gewone’ fiets. Het Amsterdam Bike City (ABC) Innovatielab van Gemeente Amsterdam en Vervoerregio Amsterdam organiseerde daarom een fietsinnovatieprijsvraag voor de verschillende snelheden op het fietspad. Een oplossing hiervoor moet zorgen voor een betere verkeersveiligheid én een meer duurzame en leefbare stad. En met succes: uit de maar liefst 37 inzendingen kwam Wichert van Engelen met zijn idee voor een maximum snelheid op stoep, fietspad en weg als grote winnaar uit de bus.
Op maandag 11 april reikte Marja Ruigrok, bestuurder van de Vervoerregio Amsterdam, tijdens Het Fietsfeest in Pakhuis de Zwijger namens ABC de eerste prijs uit aan een verraste en blije Wichert van Engelen. De jury was enthousiast over zijn idee omdat hij het simpel houdt, zonder ingewikkelde technologieën. Het is in de hele stad en regio toe te passen en maakt geen onderscheid in doelgroepen. Marja Ruigrok: “De oplossing is relevant, integraal en innovatief. Dit idee past ook helemaal bij de stad die Amsterdam wil zijn en het huidige verkeersveiligheidsbeleid dat daar al is ingezet.”
De winnende oplossing is integraal en toekomstgericht
Winnaar Wichert van Engelen wil met zijn oplossing terug naar de basis. Volgens hem zijn het snelheidsverschillen in combinatie met gewicht die de ongelukken veroorzaken. Twee voetgangers die botsen is geen groot probleem. Een scooter met een fietser geeft zwaar letsel, een SUV met een fietser kan dodelijk zijn. Van Engelen: “We hebben stoepen, fietspaden en wegen uitgevonden om de interactie tussen snel en langzaam én tussen zwaar en licht te verkleinen. Terug naar de basis betekent op de stoep maximaal 10 km/h, op het fietspad 20 km/h en op de weg 30 km/h. Overal en met welk vervoersmiddel dan ook.”
De jury was positief verrast over het aantal ideeën en de diversiteit en creativiteit ervan. Van aanpassingen aan de fiets en veiligheidssystemen tot maximumsnelheden, apps en inzet van data. Er was zelfs een inzending vanuit Mexico! Meer dan tweeduizend mensen hebben hun stem uitgebracht. De beste tien inzendingen mochten hun idee presenteren aan een toonaangevende jury. In de jury zaten coureur Tim Coronel, Esther van Garderen (Fietsersbond), Marco te Brömmelstroet (Universiteit van Amsterdam), Ilona Kemps (Startup in Residence) en Otto van Boggelen (CROW-Fietsberaad).
I Van links naar rechts: Marco te Brömmelstroet, Esther van Garderen, Teeja Arissen (genomineerde), Servaz van Berkum (Pakhuis de Zwijger), Marja Ruigrok, en winnaar Wichert van Engelen. Op de achtergrond: Itsi Alveano en Esperanza Duarte (genomineerden)
Verder onderzoek is basis voor nieuwe beleid en gerichte acties
Het winnende idee van Wichert van Engelen heeft naast veel positieve aspecten ook uitdagingen. Daarom daagt ABC hem uit het idee samen verder uit te werken en te testen. Er moet bijvoorbeeld meer onderzoek gedaan worden naar de praktische haalbaarheid. Binnen het huidige beleid en wetgeving is namelijk niet alles zomaar mogelijk. De uitkomsten van het onderzoek worden gebruikt voor het opzetten van proeven op concrete locaties in de stad of regio. Zo kan worden getest welke innovaties wel en niet werken. Dit wordt vervolgens gebruikt als input voor nieuw (fiets)beleid en gerichte acties. Van Engelen krijgt daarbij support van alle ABC-partners en een financiële bijdrage. Ook kijkt ABC naar mogelijke combinaties met andere slimme deeloplossingen uit andere inzendingen die goed gescoord hebben.
Over het Amsterdam Bike City platform
Amsterdam en de regio zetten zich al meer dan veertig jaar in om fietsen voor iedereen veilig, makkelijk en prettig te maken. Dit maakt Amsterdam tot een inspirerend voorbeeld voor andere steden en regio’s die fietsvriendelijker willen worden. Andersom leert Amsterdam graag van andere steden. Amsterdam is dé fietskennisstad van de wereld en wil dat graag zo houden. ABC wisselt kennis uit met een (inter)nationaal netwerk van fietsprofessionals. Ook stimuleert ABC innovatie en experimenten in de Amsterdamse regio. Het Fietsinnovatielab verzamelt haalbare ideeën om deze in een korte tijd in via het ABC-netwerk verder te ontwikkelen.
Met het Fietsinnovatielab willen Gemeente Amsterdam en Vervoerregio Amsterdam fietsinnovatie en -experimenten stimuleren. Naast dit innovatielab heeft ABC een interactieve website en LinkedIn-pagina waarmee kennis wordt uitgewisseld en mensen elkaar kunnen vinden. ABC organiseert informatiebijeenkomsten (onder andere in Pakhuis de Zwijger), digitale Meetups en ontvangt buitenlandse delegaties. Het ABC platform is hét kennis- en innovatieplatform en netwerk voor de fiets.
Download hier het juryrapport