Tienduizenden verkeerd gestalde fietsen in het Fietsdepot van Amsterdam
Afgelopen jaar belandden 70.000 verkeerd of te lang gestalde fietsen in het Fietsdepot. Slechts 30 procent daarvan werd weer opgehaald door de eigenaren. Vooral fietsen met een defect, worden niet meer opgehaald.
Wie wil weten wat voor soort fietsen bij het Fietsdepot terechtkomen, moet eens kijken op de site www.verlorenofgevonden.nl. Een bonte stoet fietsen komt voorbij: dure VanMoofs, fatbikes, bakfietsen, bijna-wrakken, nette fietsen met fietstassen en hondenmand, maar ook huurfietsen en deelfietsen van Donkey Republic en OV-fietsen.
De fietsen, op de foto gezet en netjes beschreven met kenmerken en redenen van verwijderen, zijn allemaal binnengebracht bij het Fietsdepot door de dienst Toezicht en Handhaving Openbare Ruimte (THOR). Het zijn fietsen die zijn weggeknipt omdat ze te lang, ongebruikt of verkeerd staan. Foutgeparkeerde fietsen kunnen voor gevaarlijke situaties zorgen als bijvoorbeeld de hulpdiensten er niet langs kunnen.
Op hele drukke plekken zoals rond Centraal Station is het verboden fietsen buiten de rekken te parkeren. Fietsen die daar buiten de rekken staan worden weggeknipt. Ook bij werkzaamheden, evenementen zoals Koningsdag op de Dam of bij Pride worden vooraf foutgeparkeerde fietsen weggehaald.
Daarnaast zijn er ongebruikte fietsen. Binnen de ring A10 (met uitzondering van stadsdeel Noord) mogen fietsen maximaal 6 weken geparkeerd staan. In drukke gebieden is dit maximaal 2 weken. Fietsen die daar langer geparkeerd staan komen ook in het Fietsdepot terecht.
Het wegsleepbeleid is juridisch geregeld in de Algemene Plaatselijke Verordening, art. 4.27 lid 4 en 2a. Fietsbezitters worden voordat de fietsen worden weggesleept, gewaarschuwd met een label aan hun fiets. Afhankelijk van de urgentie en de locatie krijgt de fietsbezitter nog een 1 uur of nog 2 weken om hun fiets te verplaatsen. Regels over fietsparkeren in Amsterdam zijn hier te vinden.
Fietswrakken op straat worden direct verwijderd en op een duurzame manier verwerkt. Een fietswrak is een fiets waarop niet gereden kan worden, die is verwaarloosd of waarvan de herstelkosten zijn hoger dan economische waarde.
Informatie over fietsparkeerregels.
100.000 fietsen in het Fietsdepot
In 2023 kwamen er 70.000 fietsen binnen in het Fietsdepot in het Westelijk Havengebied. Een jaar eerder was dat 63.000. De verwachting voor 2024 is dat het aantal naar de 80.000 fietsen stijgt. Martin Klepper, locatiemanager van het Fietsdepot: ‘Net als het inwoneraantal neemt ook het aantal fietsen in de stad toe, en bewoners hebben tegenwoordig meer dan één fiets.’
Het is niet zo dat mensen steeds slordiger worden met het neerzetten van hun fiets. Klepper: ‘Het ophaalpercentage en het gedrag is al jaren niet heel veel veranderd. Van de betere fietsen wordt rond de 50 procent opgehaald, van de slechte fietsen tussen de 1 en 7 procent.’ In totaal wordt minder dan 30 procent van de binnengebrachte fietsen weer opgehaald. Steeds vaker zitten er ook elektrische fietsen tussen de binnengebrachte fietsen en ook die worden niet altijd opgehaald.
Bewaartermijn verkort
Om ruimte te maken in het Fietsdepot is de bewaartermijn voor de weggesleepte fietsen sinds september verkort van 6 naar 4 weken. Klepper: ‘We merkten dat de meeste eigenaren hun fiets toch in de eerste 4 weken ophalen. Zo kunnen we de vrijgekomen ruimte weer beter benutten. We verwachten namelijk in de toekomst 100.000 fietsen per jaar.’
Bij het Fietsdepot wordt veel werk gemaakt om mensen hun fiets weer terug te geven. Gekeken wordt of de fiets geregistreerd staat als gestolen. Als dat zo is, wordt de fiets in samenwerking met de politie terugbezorgd. Van de andere fietsen wordt een nauwkeurige beschreven online gezet. Mensen die hun fiets herkennen, kunnen hem -na het betalen van 25 euro administratiekosten- ophalen, of thuis laten bezorgen voor in totaal 40 euro. Al met al kost het proces van registreren, opslaan, bewaren en teruggeven van de fietsen, de gemeente zo’n 40 euro per fiets.
Fietsen die niet worden opgehaald, worden als ze goed zijn, of als ze gerepareerd kunnen worden, gedoneerd aan verschillende maatschappelijke initiatieven’, aldus Klepper.