Creatieve oplossing tegen ongewenst fietsparkeren
Door op cruciale plekken de bestrating bol te maken kan het veiliger worden. De bolling maakt het onmogelijk om een fiets op een standaard te parkeren en daardoor zien verkeersdeelnemers elkaar beter. De Werkgroep Black Spots Amsterdam ontdekte bij toeval deze toepassing van het ‘bolstraten’
‘We kwamen kruispunten tegen waarbij geparkeerde fietsen gevaar opleverden. Automobilisten bleken bij het afslaan vooral zicht te hebben op een berg geparkeerde fietsen.’, vertelt Geert van Ham, voorzitter van de werkgroep Black Spots in Amsterdam (WBA).
In de WBA worden alle gevaarlijke kruispunten en wegvakken in de stad besproken en aangepakt. Samen met de ontwerpers van de afdeling Ruimte en Duurzaamheid worden voorstellen gedaan voor verbetering op de korte en de lange termijn. Het ‘bolstraten’ is daar ontstaan. Door de bestrating zo bol te maken dat een fiets op de standaard omvalt, wordt het simpelweg onmogelijk daar fietsen neer te zetten. De bol gestrate delen worden uitgevoerd in een witte steen.
Meerdere locaties
Inmiddels is het toegepast op het Marnixplein, de Middenweg en de rotonde van het Hugo de Grootplein. Meestal gaat het om een eilandje op de hoek van een zijstraat of afslag.
I Bolle bestrating voorkomt dat gestalde fietsen het zicht beperken bij de afslagen van het Hugo de Grootplein.
I Marnixplein: bolle bestrating voorkomt dat geparkeerde fietsen het zicht belemmeren bij de fietsoversteek.
Van Ham: ‘Op de Middenweg is er tussen de rijbaan en fietspad een strook waar fietsen op geparkeerd werden, die vielen soms ook om en lagen dan gevaarlijk op fietspad. Daar hebben we de hele strook bol gestraat.’
I Bol gestrate strook voorkomt geparkeerde fietsen op de Middenweg.
Simpel en effectief
‘Een simpele en creatieve oplossing, die eigenlijk overal kan worden toegepast waar je echt niet wil dat fietsen daar staan’, zegt Van Ham. ‘Op sommige plekken is het ook genoeg om een fietsnietje te verwijderen, dan wordt er automatisch niet meer geparkeerd.’ Heeft hij nog tips voor andere gemeenten? ‘Probeer het gewoon een keer uit. Het is niet zo duur en heel effectief.’
Fietsparkeren in de zijstraat
De WBA is nu bezig om richtlijnen te formuleren om hoeken van kruispunten zoveel mogelijk vrij te laten van al het niet noodzakelijke straatmeubilair. Van Ham: ‘Als een weg ontworpen wordt, wordt er wel gekeken naar zichtlijnen. Maar als de weg er eenmaal ligt, dan wordt dat wel vergeten. Zeker als de behoefte aan fietsparkeervoorzieningen heel groot is, wordt er naar elk leeg plekje gekeken. Wij zeggen dan: kijk liever in de zijstraat, verwijder daar een of twee parkeerplekken voor auto’s en zet daar fietsenrekken neer. Zo hebben we dat bijvoorbeeld op de Middenweg gedaan.’