Amsterdam Bike City Innovatielab kiest ‘Tunnelvisionair’ als winnaar voor veiliger gevoel op de fiets
Tunnels worden aangepakt om sociale veiligheid van fietsers te verbeteren
We weten allemaal dat fietsen gezond en milieuvriendelijk is. De fiets wordt ook steeds belangrijker als alternatief voor de auto en draagt bij aan een autoluwe stad en bereikbare regio. Maar fietsen wordt niet altijd als plezierig ervaren. Denk aan (alleen) fietsen in het donker of op afgelegen plekken, afgesneden of nageroepen worden en agressief gedrag. Het fietsplatform Amsterdam Bike City (ABC) van de gemeente Amsterdam en Vervoerregio Amsterdam organiseerde daarom een innovatieprijsvraag voor het verbeteren van de sociale veiligheid van fietsers. Op woensdag 31 mei werd uit 31 inzendingen de Tunnelvisionair uitgeroepen tot winnaar.
Op zoek naar de engste tunnels
Mobiliteitsexpert Goudappel heeft het idee ‘Tunnelvisionair’ ingestuurd. In hun inzending geeft Goudappel aan dat onderzoek heeft laten zien dat fietstunnels als sociaal onveilig worden ervaren. Wie heeft er geen neptelefoongesprek gevoerd, is omgereden of zelfs thuisgebleven vanwege een eng tunneltje? De Tunnelvisionair wil hier iets aan doen. In een televisieprogramma van een lokale zender wil hij samen met tunnelexperts op zoek naar de engste tunnels van Amsterdam en deze tunnels verbeteren. Amsterdammers kunnen hierover meedenken en hun stem uitbrengen via social media. In die tunnels worden vervolgens tijdelijke aanpassingen gedaan die gekoppeld zijn aan de vijf zintuigen. Bijvoorbeeld kunstzinnige verlichting, de geur van bloemen of muziek. Na de testperiode kan worden bepaald – onder ander door interviews te houden met bewoners – welk zintuig de meeste invloed heeft op het verbeteren van de fietsbeleving. De best verbeterde tunnel wordt daarna definitief verbeterd en feestelijk geopend in het televisieprogramma. De Tunnelvisionair zet in op een positieve beleving van fietstunnels. Daarmee wordt het gevoel van sociale veiligheid en de kwaliteit van fietsritten in het algemeen vergroot.
Originele oplossing voor een breed probleem
De jury was erg enthousiast over het idee van de Tunnelvisionair. Jurylid Diederik Basta licht toe: “We vinden het een ontzettend origineel idee. Het verbeteren van tunnels is op zich niet vernieuwend, want de gemeente Amsterdam en Vervoerregio doen hier al veel aan. Maar door er een televisieprogramma aan te koppelen komt er meer aandacht voor het probleem. Donkere ongure tunnels worden door veel mensen als onveilig ervaren en hebben een negatieve invloed op de fietsbeleving. Het voorstel van de Tunnelvisionair heeft een duidelijke en blijvende impact op de sociale veiligheid in de regio. Kortom: hier heeft de Amsterdamse regio echt iets aan!” Tijdens de prijsuitreiking op 31 mei werd ook de nummer twee ‘Zet fietsers in het groene spotlight’ in het zonnetje gezet. In dit voorstel worden verkeerslichten twee keer per jaar aangepast zodat fietsers meer oversteektijd hebben en automobilisten minder. Bijvoorbeeld als de scholen weer beginnen. Het belangrijkste doel is om de focus te leggen op de fiets als eerste vervoersmiddel. Met de twee beste inzenders gaan de gemeente Amsterdam en Vervoerregio verder in gesprek over de haalbaarheid van hun plan. Als de plannen in de stad en of in de regio goed en haalbaar zijn, krijgen zij een budget van € 15.000 om hun idee uit te werken. Goudappel krijgt voor het winnende idee € 1.000 prijzengeld.
Meer mensen op de fiets
De gemeente Amsterdam en Vervoerregio Amsterdam willen zoveel mogelijk mensen op de fiets krijgen. Beide organisaties investeren daarom in bijvoorbeeld goede en veilige fietsroutes, fietsparkeerplaatsen, fietslessen en campagnes. Melanie van der Horst, verkeerswethouder van de gemeente en voorzitter van het dagelijks bestuur van de Vervoerregio: “Fietsen is de manier om van de stad te genieten. Het is fijn dat mensen hebben meegedacht om Amsterdam een nog fijnere fietsstad te maken. We zijn bezig om het winnende plan van vorig jaar in de stad uit te proberen en ik ben ook heel benieuwd naar de uitwerking van het idee van Goudappel om tunnels veiliger te maken. Zo maken we fietsen door Amsterdam nog prettiger.”