Hoe word – en blijf – je fietsstad?
Korea was benieuwd naar de succesfactoren van het Nederlandse fietsbeleid. Programmamanager Fiets David Gelauff vertelt daar natuurlijk graag over. Bekijk de presentatie die hij maakte voor de 2021 Korea Sustainable Development Conference die van 30 september tot en met 2 oktober gehouden werd.
Korea en Nederland begonnen 3 tot 4 decennia geleden ongeveer tegelijk met het aanleggen van fietsinfrastructuur in de grote steden. Hoewel Seoul 3 keer groter is dan Amsterdam zijn er veel overeenkomsten, maar het fietsgebruik blijft in Korea flink achter. In Amsterdam leggen fietsers dagelijks 1 miljoen kilometer af. Welke maatschappelijke ontwikkelingen speelden er vroeger en nu, en welke politieke keuzes zijn er gemaakt? En hoe zorg je ervoor dat jouw stad ook een fietsstad wordt en blijft?
Een tipje van de sluier: de katalysator van het Amsterdamse fietsbeleid was een bottom-up democratische beweging in de jaren 70, die een reactie was op beleid dat juist de auto op de eerste plaats stelde. Met alle gevolgen van dien, zoals extreem veel verkeersdoden en een dreigende kaalslag in de historische stad die men geheel wilde inrichten op autogebruik. Bekijk de beknopte presentatie die David Gelauff voor de conferentie maakte in de onderstaande video.
Ook interessant: de fietservaringen van de Koreaanse Hyejin Park die Amsterdam mocht bezoeken. Haar viel vooral het veilige gevoel op dat zij fietsend door Amsterdam kreeg. Automobilisten die zich aan voorrangregels houden zijn niet overal gemeengoed, zo blijkt. Bekijk in de onderstaande video haar verslag.