Grootste stallingen van Amsterdam gebouwd onder water
Onder het water en de rondvaartboten van Amsterdam Centraal is een knap staaltje werk opgeleverd. Na vier jaar bouwen zijn de twee grootstestallingen van station Amsterdam Centraal klaar! De nieuwe stallingen voor en achter het station zijn onder water gebouwd en bieden samen plek aan zo’n 11.000 fietsen. De Stationsplein stalling aan de kant van het centrum is 26 januari geopend in de aanwezigheid van staatssecretaris Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen, wethouder Melanie van der Horst en NS president-directeur Wouter Koolmees. Half februari opent de tweede stalling aan de IJzijde van het station: IJboulevard.
Grootste fietsenstalling van de stad
Fietsenstalling Stationsplein is gebouwd onder het Open Havenfront, het water tussen de Prins Hendrikkade en het zogeheten Stationseiland. Het is de grootste fietsenstalling van Amsterdam met plek voor 7.000 fietsen. De nieuwe stalling is via een tapis-roulant, een langzame roltrap zonder treden, aan de voorkant van centraal station te bereiken. Ondergronds is de stalling verbonden met de metrohal en Amsterdam Centraal. Eenmaal binnen lopen reizigers straks droog en zonder omwegen van en naar het openbaar vervoer.
Tweede fietsenstalling opent in februari
Aan de achterkant van het station, aan de IJzijde, is in het water de fietsenstalling IJboulevard gebouwd voor 4.000 fietsen. Die gaat in februari open. Boven op de stalling is een boulevard, van 6000 m² gebouwd, met dezelfde naam, met prachtig uitzicht over het water.
Ijboulevard
Station zoals vroeger
Waarom zijn deze fietsenstallingen onder water gebouwd? Zo krijgen voetgangers meer ruimte rond Amsterdam centraal station. In de weken na de opening verdwijnen stap voor stap alle fietsenrekken van straat en parkeren fietsers alleen nog maar in de in totaal vier stallingen. Deze stallingen zijn nu elke eerste 24 uur gratis. Zonder fietsenrekken is de straat beter schoon te houden en is de openbare ruimte opgeruimd, overzichtelijk en veilig. De opening van de nieuwe stallingen markeert het begin van een nieuwe tijd, waarin Amsterdam centraal station weer een beetje wordt zoals rond het jaar 1900. Toegankelijk en plezierig, zonder auto’s en overal en nergens geparkeerde fietsen.
Sluiting Fietsflat
Met de opening van de twee nieuwe fietsenstallingen, gaat de Fietsflat sluiten. De Fietsflat is een iconisch gebouw. Het vangt Amsterdam als fietsstad in één beeld. De Fietsflat is twintig jaar geleden als tijdelijke parkeervoorziening neergezet. Er zijn nu zoveel nieuwe fietsparkeerplekken in de stallingen dat de Fietsflat hier niet meer voor nodig is. De Fietsflat blijft voorlopig nog wel staan omdat prognoses laten zien dat er in de komende jaren mogelijk meer fietsparkeerplekken nodig zijn op CS.
Innovatief: Snel en gemakkelijk parkeren
In het voorjaar komt er een slim verwijzingssysteem rondom centraal station om fietsers te helpen makkelijk een plekje te vinden in de stallingen. De borden laten niet alleen zien waar de 4 stallingen te vinden zijn, maar geven ook aan hoeveel plek er nog beschikbaar is. In de nieuwe stalling geven groen en rode lichten aan in welke rij er nog plek is.
In de vier stallingen kunnen fietsers nu elke eerste 24 uur gratis hun fiets parkeren. Inchecken kan met de OV-chipkaart, of met de fietstag. De fietstag is een slimme sticker die op de fiets wordt geplakt. Met de tag kunnen fietsers makkelijk en snel inchecken in de stallingen zonder een OV-chipkaart erbij te moeten pakken. Fietsers hoeven alleen langs de incheckpaal te lopen, erg handig als je haast hebt. Een stallingabonnement kan gekoppeld worden aan de fietstag.
Voor de hierboven genoemde fietsparkeerinnovaties in de stallingen is een bijdrage ontvangen vanuit de financieringsfaciliteit voor Europese verbindingen. Deze organisatie heeft als doel om projecten te ondersteunen die de infrastructuur verbeteren. Leuk weetje: het is de eerste keer dat er vanuit deze instantie een subsidie is toegekend voor projecten die volledig ten goede komen aan de fiets.
Stationsplein