Hoe pak je fietsparkeren aan in jouw stad? Een handboek
Toenemend fietsgebruik betekent dat er meer parkeerplek nodig is. Waar vind je die? Hoe organiseer je dat? Amsterdam – de enige stad op de wereld met meer fietsen dan inwoners – heeft hier veel ervaring mee en wil die kennis delen. Een handboek is beschikbaar in het Nederlands en het Engels.
Het Fietsteam van gemeente Amsterdam heeft een aanpak voor de drukke gebieden in de stad ontwikkeld. Deze aanpak heeft als doel om het fietsparkeren beter te faciliteren en de overlast van geparkeerde fietsen te verminderen. Behalve het faciliteren van voorzieningen speelt ook het gedrag van fietsers een belangrijke rol bij het verminderen van fietsparkeeroverlast. Er is op drukke plekken in de stad onvoldoende ruimte om voldoende fietsparkeervoorzieningen te plaatsen. Daarom gebruikt het Fietsteam een combinatie van fysieke ingrepen, ‘on the spot’ communicatie en diverse aanvullende communicatiemiddelen om omgevingsbewust, ofwel netter, parkeren te stimuleren in de hele stad. Je kunt deze aanpak terugvinden in het handboek ‘Best practices – Hotspotsaanpak Fietsparkeren’, zeer praktisch, prettig leesbaar en vol handige tips
3 factoren, 5 principes
Het handboek begint met een hoofdstuk over gedragsverandering, waarvoor 3 factoren de basis vormen: informatie (zorgen dat men weet/begrijpt wat de bedoeling is), motivatie (zorgen dat men het juiste gedrag ook wíl doen) en gelegenheid (zorgen dat men het juiste gedrag ook kan vertonen door het aanbieden van voldoende fietsparkeervoorzieningen).
Gevolgd door 5 principes voor succesvolle oplossingen:
- Wees fietsvriendelijk – Amsterdam wil fietsen blijven stimuleren
- Zorg voor voldoende alternatieve plekken als fietsparkeren niet meer overal mag
- Stel duidelijke regels
- Communiceer helder
- Zorg voor systematische en redelijke handhaving
Stap-voor-stapaanpak
Na de 5 principes, die je voortdurend in je achterhoofd moet houden als je werkt aan fietsparkeeroplossingen, volgt een overzicht van de te volgen stappen. Het begint allemaal met een knelpuntenanalyse. Daarna onderzoek je hoe bestaande faciliteiten beter gebruikt kunnen worden. Dan volgt stap 2: het bijplaatsen van voorzieningen op het maaiveld. Omdat elke locatie weer om andere oplossingen vraagt, is het vaak zinvol om de kennis van bewoners, ondernemers en bezoekers te gebruiken. Participatie – stap 3 – kan nieuwe inzichten en steun voor jouw parkeeroplossingen opleveren. De volgende 4 stappen zijn verschillende oplossingen die in allerlei combinaties gebruikt kunnen worden. De kosten nemen toe met elke stap: omgevingsbewuste parkeeroplossingen (4), coaches en handhaving (5), herinrichten van de straat (6) en inpandig fietsparkeren (7). De laatste stap is – uiteraard – evaluatie van de maatregelen die je hebt genomen. En gedurende al deze stappen is heldere communicatie van vitaal belang.
Interesse?
Je kunt het handboek downloaden in het Nederlands en het Engels. Neem voor meer informatie contact op met fietsparkeren@amsterdam.nl. Fietsteam Amsterdam geeft graag advies en ondersteuning.