Veranderend verkeersbeleid in de praktijk van de Plantage Middenlaan
De Plantage Middenlaan is bij het Wertheimpark in 2015 indrukwekkend heringericht . Autoverkeer is namelijk niet meer welkom. De rijbaan is omgevormd tot een groene trambaan.
Dit is het verhaal van een straat die werd aangepast om ruimte te bieden aan groeiend autoverkeer. Maar waar sinds de jaren 1980 stapsgewijs ruimte voor fietsers en voetgangers is teruggewonnen. Een voorbeeld van het veranderende verkeersbeleid van de stad.
De Plantage Middenlaan is een brede laan met bomen in en de een hoofdweg van het oosten van Amsterdam naar het stadscentrum. Net als in andere straten nam ook hier vanaf de jaren 1950 het groeiend aantal auto’s steeds meer ruimte in. De oude smalle brug over de Nieuwe Herengracht werd een knelpunt. In 1960 werd de smalle brug vervangen door een bredere om meer gemotoriseerd verkeer te kunnen faciliteren.
| Oude smalle brug, 1958. Foto: Stadsarchief Amsterdam / MA Knopper
| Nieuwe brug 1960, Foto: Stadsarchief Amsterdam / JM Arsath Ro’is
De Plantage Middenlaan had een brede rijbaan waarbij auto’s, trams en fietsen de ruimte deelden. Maar met het groeiende autoverkeer werd fietsen echter onveilig en zenuwslopend. De vrijliggende fietspaden die de jaren 1980 zijn aangelegd waren een grote verbetering.
| Veel ruimte in Plantage Middenlaan in 1928. Foto: Stadsarchief Amsterdam / DRO
| Gescheiden fietspaden langs Plantage Middenlaan, 1983. Foto: Stadsarchief Amsterdam / DRO
Sinds de jaren ’80 is de ruimte voor auto’s stap voor stap ingeperkt waardoor voetgangers, fietsers en de tram een betere positie kregen. En in 2015 werden auto’s volledig verbannen uit bij het Wertheimpark. Dit werd mogelijk door het jarenlange beleid om het autoverkeer in de stad terug te dringen.
Gras in plaats van asfalt helpt om water op te vangen in periodes van hevige regenval – een probleem dat steeds vaker voorkomt bij klimaatverandering.
De onderstaande foto’s tonen de transformatie van dit deel van de straat.
| Plantage Middenlaan bij Wertheimpark 1980, Foto: Stadsarchief Amsterdam / DRO
| Dezelfde plek in 2010. Met fietspaden en trams en auto’s in het midden. Foto: Google Streetview
| Dezelfde plek in 2015, net wanneer het gedeelte autovrij wordt gemaakt. Met fietspaden en eenrichtingsweg voor auto’s. Foto: Google Streetview
| Dezelfde plek in 2019. Autovrij, groene trambaan en brede fietspaden. Foto: data.amsterdam.nl
Onze vraag
Zijn er in jouw stad ook voorbeelden waar verbeteringen voor de fiets kunnen samengaan met klimaat bestendig maken van straten? Zoals gras in plaats van beton tussen de tramrails. Deel het met ons via Disqus hieronder!