Meer werknemers op de fiets op Schiphol door GoinGDutch
Rondom Schiphol wordt hard gewerkt aan een aantrekkelijk fietsklimaat. Onder de naam goinGDutch werken bedrijven er samen om zo veel mogelijk werknemers op de fiets te krijgen. En met succes. Nu fietsen ongeveer vierduizend werknemers op Schiphol naar hun werk, twee keer zoveel als in 2019. GoinGDutch werkt aan verdere groei.
Samenwerken aan meer fietsen
GoinGDutchis een samenwerking van BAM, Schiphol, Microsoft en OrangeNXT. In het project Green Deal Fiets werken ze ook samen met overheidsorganisatie Vervoerregio Amsterdam om een fietsservicepunt te realiseren op Schiphol.
“Het doel is dat er van de zestigduizend werknemers op Schiphol tienduizend de fiets gebruiken”, zegt Sander Buningh, programmamanager mobiliteit bij BAM. De situatie op Schiphol is bijzonder omdat de gemiddelde fietsafstand daar groter is dan normaal. Er wonen twintigduizend medewerkers binnen een straal van 25 kilometer maar bijna allemaal wonen ze verder dan 5 kilometer.
Versterken infrastructuur voor fietsen
GoinGDutch zet in op drie onderdelen: infrastructuur, service en gedrag. Wat betreft de fiets-infrastructuur heeft goinGDutch een mooi resultaat bereikt langs de N232. Daar ligt sinds kort een comfortabel fietspad dat Schiphol-Oost verbindt met Schiphol-Noord. Dat is er mede dankzij de inzet van goinGDutch gekomen. Er moest een hek langs de landingsbaan worden verplaatst, wat juridisch nog best lastig was.
Voor dit fietspad is een stukje landingsbaan “afgestaan”.
Meer service voor fietsers
Met fiets-service zorgt goinGDutch ervoor dat de fietspaden ook daadwerkelijk gebruikt worden. Zo zijn er op Schiphol-Oost honderdvijftig deelfietsen van Hely geplaatst. Bedrijven kunnen een abonnement bij Hely afsluiten zodat werknemers de deelfietsen kunnen gebruiken voor hun eerste en laatste kilometers van hun reis. Met zo’n zestigduizend werknemers die op en rond Schiphol werken is dat een mooie kans.
Tankstations voor de fiets
Met steeds meer elektrische fietsen is er ook meer behoefte aan oplaadpunten en stallingen. Daar zorgt het nieuw ontwikkelde e-Deck voor[JdL1] . Dat zijn snel te plaatsen vlonders onder een afdak met zonnepanelen. Mensen kunnen er hun e-bike stallen en meteen opladen. Sander Buningh: “Het e-Deck is één van goinGDutch’ leukere resultaten. De eerste twee duurzame e-Decks namen Microsoft en Schiphol in gebruik, en nu wordt er ook op andere plekken naar gevraagd.”
In de toekomst komen er ook nog fietsservicepunten, een soort tankstation voor fietsers. Je kunt ernaartoe om je banden op te pompen of te laten plakken, voor een kopje koffie en een praatje, en voor het toilet.” De fietsservicepunten worden samen met Vervoerregio Amsterdam ontwikkeld binnen het project Green Deal Fiets.
Fietsparkeren, opladen en deelfietsen in het nieuwe E-deck.
Gedrag: fietsvriendelijke arbeidsvoorwaarden
Om fietsen ook financieel aantrekkelijk te maken, vraagt goinGDutch bedrijven op Schiphol om fietsvriendelijke arbeidsvoorwaarden in te voeren. Zoals hoge kilometervergoeding voor fietsers, geld voor regenkleding en een abonnement op deelfietsen.
GoinGDutch loopt nog tot 2028. “Maar hoe het nu gaat, zou ik niet weten waarom we het daarna niet voortzetten,” zegt Buningh.
Fietsprofielen
Zie welke verschillende soorten (potentiële) fietsers er zijn onder werknemers op Schiphol via https://goingdutch.bike/fietsprofielen/