Uitdaging: Hoe verbeteren we Amsterdams' slechtste straat voor fietsers?

Vraag elke willekeurige Amsterdamse fietser welke straat het slechtst is om te fietsen, en 9 van de 10 zal de Van Woustraat noemen. Vooral in het smalle noordelijke deel is fietsen stressvol. Een voorbeeld van hoe slecht het fietsen vroeger in veel straten was.
Lees hier over de knelpunten in de Van Woustraat en waarom het zo moeilijk is om die aan te pakken. En over het plan waaraan we werken om de Van Woustraat eindelijk beter te maken.

Stressvol fietsen in Van Woustraat

De Van Woustraat is altijd een belangrijke route geweest van het centrum van de stad naar het zuiden van Amsterdam. De route kent veel voetgangers, fietsers, trams, auto's (rijdend en parkerend) en winkels. En die moeten allemaal een plek vinden in de straat die maar 20 meter breed is.

Toen er nog maar weinig auto's waren, was een straat van 20 meter breed voldoende. Maar met de enorme groei van het autoverkeer vanaf de jaren vijftig ontstonden er problemen. Er werden parkeerbeperkingen ingevoerd die vooral bedoeld waren om de doorstroming van trams te garanderen.

Van Woustraat 1966 SAA bij pieter aertzstraat 010122033631.jpg Parkeerbeperkingen in de Van Woustraat in 1966. Foto: Stadsarchief Amsterdam

Het groeiende aantal auto’s maakte fietsen in de Van Woustraat lastig en gevaarlijk. Fietsers kregen te maken met druk en chaotisch verkeer waarbij ze vaak over de tramrails moest uitwijken als auto's dubbel geparkeerd stonden. Dit is een gevaarlijke manoeuvre omdat fietswielen vast kunnen komen te zitten in de tramrails.

Van Woustraat 1983 SAA 010122033611.jpg Stressvol fietsen in de chaotische Van Woustraat. Foto: Stadsarchief Amsterdam, 1983

Fietsdemonstraties

In de jaren 70 protesteerden fietsers voor beter en veiliger fietsen in Amsterdam. Onder meer met grote fietsdemonstraties onder de naam “Amsterdam Fietst!”. In 1977 ging de fietsdemonstratie door Van Woustraat.

Van Woustraat 1977 fietsdemonstratie.jpg Fietsers protesteren voor betere verkeersveiligheid in de Van Woustraat en in de rest van de stad. Foto: Archief Fietsersbond Amsterdam, 1977

Sinds de jaren '80 zijn veel hoofdwegen in Amsterdam opnieuw ingericht volgens het principe Duurzaam Veilig. Maar de Van Woustraat is nog (steeds) niet Duurzaam Veilig ingericht.

Om de smalle Van Woustraat echt te verbeteren, zouden er minder auto's moeten rijden en parkeren. Maar het weghalen van parkeerplaatsen was altijd moeilijk omdat winkeliers bang zijn om klanten die met de auto komen te verliezen.

Kleine maatregelen helpen een beetje

Als gevolg werden tot nog toe alleen kleine maatregelen genomen. Zoals een verbod om tijdens de spits te parkeren om de gevaarlijkste verkeerssituaties te voorkomen. Dit verbod werd meerdere malen betwist door winkeliers, maar met succes verdedigd door de Fietsersbond.

In 2015 werd de maximumsnelheid verlaagd naar 30km/u en werd parkeren in de buurt van de zijstraten verboden. Dit had maar beperkt effectHet probleem in de Van Woustraat is niet zozeer de snelheid, maar het chaotische verkeer in beperkte ruimte.

Van Woustraat 2015 ML (23).JPG Stressvol fietsen in de Van Woustraat, en moeilijk over te steken. Foto: Marjolein de Lange, 2015

Grote aanpassingen vereisen gedurfde keuzes

In 2018 startten we met het ontwikkelen van een effectiever plan. Dit plan is gebaseerd op uitvoerig onderzoek en overleg met bewoners, gebruikers en winkeliers. In 2019 keurde de gemeenteraad een conceptplan goed waarin alle parkeerplaatsen verdwijnen en autoverkeer de straat niet meer in mag rijden vanaf de noordkant. Het plan moet nog in detail worden uitgewerkt.

Van Woustraat 2022 impressie uit 2019 herinrichting_van_woustraat_noord.jpg Impressie van toekomstige Van Woustraat. Beeld: gemeente Amsterdam

De knip voor auto’s en het weghalen van alle parkeerplaatsen heeft gevolgen voor de hele buurt. Daarom is er meer onderzoek nodig voordat de definitieve beslissing kan worden genomen. Meer informatie over het project vind u hier.

Met het terugdringen van het aantal auto’s wordt de Van Woustraat niet alleen beter voor fietsers en voetgangers, maar ook de leefbaarheid en de krappe openbare ruimte zijn erbij gebaat.

Een relikwie

De planning is dat de renovatie van het noordelijke deel van de Van Woustraat eind 2021 van start gaat. Tot die tijd kan de Van Woustraat worden gezien als een relikwie van hoe zenuwslopend fietsen in de meeste Amsterdamse straten vroeger zeventig was.

Geleerde lessen

Zelfs in Amsterdam zijn er nog steeds fietsonvriendelijke straten, waar verbeteringen voor fietsers lang volhouden en doorzetten vragen.

Onze vragen

Staat jouw stad voor uitdagingen zoals wij die kennen in de Van Woustraat? Hoe werkt jouw stad aan verbeteringen? Deel je gedachten, voorbeelden en ideeën via Disqus hieronder!

Locatie

Van Woustraat Amsterdam
Amsterdam

Klaar om Amsterdam te bezoeken? De stad van het delen van fietskennis, inzicht en ervaring!

Bezoek ons

Door deze website te bezoeken ga je akkoord met het gebruik van anonieme cookies die worden gebruikt voor het functioneren van deze website. Er worden geen privégegevens opgeslagen, enkel bij het aanmelden voor een van onze diensten. Meer over onze privacy en cookie verklaring.